samen of eerst vriend in therapie

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

samen of eerst vriend in therapie

door Pearl » ma 23 apr 2018, 12:36

Graag zou ik willen weten of wij samen relatietherapie nodig hebben of dat mijn vriend eerst zelf in therapie zou moeten.
We hebben 4 jaar een relatie en een dochtertje van 7 maanden.
Waar onze ruzies voornamelijk beginnen (ook al in het begin van de relatie) is een onredelijke boze opmerking van mijn vriend. Hij heeft op sommige momenten een kort lontje en komt dat vanuit het niets met onredelijke en kwetsende uitspattingen. Ik laat me dat (door mogelijke eerdere ervaring in relatie) niet zeggen en ga er tegen in. Ik weet dat hij fout zit, en dat weet hij achteraf ook, maar mijn felheid maakt hem alleen maar bozer. Tijdens ruzies staan we dan als kemphanen tegenover elkaar. Hij roept harder kwetsende dingen, loopt weg of wil er niet over praten op dat moment. Ik wordt dan alleen maar bozer.
Hij kan op andere momenten hele waardevolle dingen zeggen en is oprecht blij met ons. Maar zijn korte lontje en negatieve onredelijke kwetsende gedrag wordt mij weleens te veel. Ik heb er nog met niemand over gepraat. Als wij hier na de ruzie (soms na uren of na een dag) over praten geeft hij ook toe dat hij niet goed zit en fout reageert en mij hier niet mee wil kwijt raken. Ik merk dat ik soms wat op mijn tenen loop en probeer te peilen hoe zijn pet staat. Zo wil ik niet in een relatie staan.
Mijn vraag is of hij hier eerst alleen therapie/advies in nodig zou hebben of dat we samen relatietherapie nodig hebben.
Pearl

Re: samen of eerst vriend in therapie

door Team PsyNed » ma 30 apr 2018, 17:35

Beste Pearl,

Aller eerst, goed dat je om advies vraagt. Na het lezen van je verhaal kan ik me goed voorstellen dat je twijfelt over wat je in jouw situatie het best kan gaan doen. Ook wil ik je meegeven dat de situatie waar je nu in zit ontzettend veel voorkomt, ik zal je vraag dus zo goed mogelijk proberen te beantwoorden.

Uit je verhaal kan ik opmaken dat het probleem vooral ligt in de communicatie naar elkaar toe. Je geeft aan dat het vaak begint met een negatieve opmerking van jouw vriend waar jij vervolgens tegen in gaat, waarop hij dan ook weer boos reageert. Een soort vicieuze cirkel. Het is vaak lastig om hier dan samen uit te komen, omdat de ene reactie de andere reactie uitlokt.

Daarnaast geef je aan dat je zeker weet dat hij blij is met jou en jullie dochter maar dat je erg verdrietig wordt van het negatieve gedrag dat hij regelmatig toont. Ik kan begrijpen dat dit voor jou voor verwarring zorgt.

Zoals ik net al vertelde is dit iets wat vaak voorkomt in een relatie, ik vind jouw vraag dan ook heel logisch. Wat in jullie geval misschien het best zal zijn is het volgende. Relatietherapeuten vinden het vaak fijn om het eerste gesprek jullie beiden te zien. Zo kan hij gelijk een beeld krijgen van wie jullie zijn, hoe jullie op elkaar reageren en wat er eigenlijk misgaat. Vervolgens kan jouw vriend een aantal individuele sessies volgen, zodat hij kan wat meer inzicht kan krijgen in wat hij zelf zou kunnen veranderen en hier ook direct mee aan de slag zou kunnen gaan. Als jij het zelf ook fijn vindt om eens één op één met de therapeut de praten, dan is dit uiteraard ook mogelijk. Wel denk ik dat het een goed idee is om enkele sessies samen te volgen, het gaat tenslotte vooral om de manier hoe jullie op elkaar reageren.

Ik hoop dat jullie hier samen sterker uit zullen komen, ik wil je in ieder geval veel succes wensen!

Groetjes,

Renée
Team PsyNed
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut