Studeren

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Studeren

door angel22 » vr 25 mei 2018, 21:18

Goedenavond

Ik ben aan het studeren en doe er om allerlei redenen nogal lang over.

Mijn echtgenoot krijgt het op zijn zenuwen.

Nadat ik hem rustig, of via mail heb gezegd dat ik dat wel zelf zal bepalen, ben ik deze morgen boos geworden.

Zijn gezaag komt me terecht de strot uit.
Ik alleen bepaal of ik ergens mee klaar ben of niet.

En zodoende, zoals altijd als ik voor mezelf opkom en grenzen stel, negeert ie me voor de rest van de dag en is ie nu op de zetel gaan slapen.

Groetjes
Angel
angel22

Re: Studeren

door Team PsyNed » vr 15 jun 2018, 12:47

Beste Angel,

Knap dat je je vraagt neerlegt op dit forum. Uit je verhaal kan ik opmaken dat jij en je partner niet op één lijn liggen wat betreft de situatie. Ik kan mij goed voorstellen dat het niet fijn voelt als je binnen een relatie geen eigen keuze kan maken. Daarnaast klinkt het niet alsof je partner je steunt in deze situatie, terwijl die steun misschien juist iets is waarnaar je op zoek bent.

Wat vervelend dat alleen boos worden duidelijkheid brengt bij je partner. Terwijl communiceren juist zo belangrijk is in een relatie. Ik vraag mij ook af of je partner ervan op de hoogte is hoe jij je eronder voelt dat je langer doet over het studeren. Weet hij wat de achterliggende reden is? Weet hij dat je hierin misschien steun zou willen ontvangen? Ik denk dat het in deze situatie erg belangrijk is om dat aan hem te vertellen en jezelf af te vragen wat je van hem verwacht. Zodat dit ook duidelijkheid bij hem kan opwekken.

Ik kan natuurlijk niet zeggen wat zijn intentie is met het "zagen" zoals je het zelf noemt. Dat kan voortkomen uit bijvoorbeeld bezorgdheid. Dit is ook iets wat je met hem zou kunnen bespreken. Wat maakt het dat dit zo op zijn zenuwen werkt? En wat is de reden dat hij je negeert wanneer je voor jezelf opkomt en grenzen stelt?

Mocht je het toch lastig vinden om dat gesprek aan te gaan, dan kun je altijd samen met je partner of alleen in gesprek gaan met een psycholoog of relatietherapeut. Ik wil je vragen je gevoel en emotie uit te spreken naar je echtgenoot om te kijken wat daaruit komt.

Ik wens je in ieder geval heel veel succes, met het gesprek en met je studie.

Hartelijk groet,
Savannah
Team Psyned
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut