De toekomst samen of toch uit elkaar

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

De toekomst samen of toch uit elkaar

door Miranda2018 » zo 12 mei 2019, 21:05

Ik weet niet hoe ik mijn verhaal moet beginnen omdat ik nog niet duidelijk weet hoe het begon. In het kort: mijn vriend is vreemd gegaan. Niet eenmalig. Hij heeft een relatie gehad met een andere jongere vrouw terwijl hij gewoon met me was. Hij geeft zelf ook aan dat hij niet begrijpt hoe dat gebeurt is maar hij is wel een korte tijd verliefd op haar geweest. Vervolgens wilde hij niet meer maar zij wilde wel verder met hem en zij ging hem steeds bedreigen dat als hij toch voor zijn vrouw gaat doet ze alles om zijn vrouw (mij) over alles laten weten. De relatie duurde lang. Hij was bij haar niet heel vaak, onregelmatig. Ze hadden vaak ruzie daarover maar ook "romantische" momenten. Ze zijn zelfs een keer een weekend weggeweest.

Thuis ging het niet goed. Wij hadden veel ruzies, stress momenten. Met 2 kleine kinderen erg druk. Op mijn werk ging het ook niet goed. Wij hadden totaal geen tijd voor elkaar. In die peeiode voordat het gebeurde hebben we eigenlijk niet gepraat over iets anders dan dagrelatie over het kdv en de kids. Geen romantiek ( nog wel regelmatig seks op zijn initiatief want ik had zelf geen tijd en zin door de drukte). Hij zei steeds ( wat ik me achteraf pas realiseerde) dat hij voelt dat ik niet meer van hem houd. Om niet verder in te gaan op discussie zei ik " dat klopt". Moet erbij vermelden dat ik altijd van hem hield, alleen nooit gezegd.. :(. Maar op dat moment toen hij het steeds zei, begon ik zelf aan mijn liefde naar hem te twijfelen. Maar ik had niet door dat hij een affaire had.
Ik vroeg wat er leuk aan de andere vrouw was. Hij wist zelf niet wat maar we zijn samen op het punt gekomen dat het voornamelijk "de aandacht " was. Dat snap ik dat het leuk was... die andere vrouw was single, geen kinderen, geen drukke baan, ze moest niet om 3 uur snachts uit voor de baby, ze hoefte geen bergen was te draaien, niet hoeven te kolven en honderd andere dingen doen. Tuurlijk had ze tijd voor hem. Die andacht 1 avond in de week kon ze hem makkelijk en volledig geven. Ik niet... naar mijn idee. Heb ik iets verkeerd gedaan?
Toen hij alles tegen mij vertelde is mijn wereld in elkaar gestort. Kon 3 dagen niet eten en niet werken. Maar het leven moest door. Kinderen hadden steeds onze aandacht nodig. Alles moest elke dag weer snel snel... ik besloot om geen snelle beslissing te nemen. En ik ging naar een psycholoog om mijn hart te luchten. Het bleek dat hij mij niet begreep.. zo leek het. Na enkele gesprekken ging ik niet meer.

Nu is het weer een half jaar verder. Nog steeds weet ik niet hoe mijn lever eruit moet gaan zien. Aan de ene kant vind ik dat we goed bij elkaar passen. We zijn allebei temperamentvol en altijd zagen we goed onze toekomst samen met dezelfde ideen en doelen. Maar wat heb ik hieraan als ik hem nu niet meer vertrouw? Hij heeft mijn leven verpest door het vreemdgaan?

We hebben lieve kindjes samen. Allebei zijn we gek op hen en hebben plezier eraan.

Is er een kans dat ik ooit nog hem ga vertrouwen?
Hij geeft duidelijk aan dat hij spijt heeft wat hij gedaan heeft en dat ik vrouw van zijn leven ben. Door alles wat hij gedaan heeft leerde hij zichzelf kennen ect...

Ik ben bang dat ik hem nooit ga vertrouwen. Ik ben bang dat hij het ooit weer doet. Ik wil niet mijn toekomst zien met onzekerheden.

Tegelijkertijd kan ik mijn leven niet voorstellen zonder hem. Ik vraag me ook af of het zo is of ik bang ben om alleen te zijn.
Hij maakt nu veel plannen voor ons gezin. Ik wil liever rustig aan doen. Kijken hoe het gaat. Of het weer de oude wordt.

Wat moet ik doen? Tips?

Miranda
Miranda2018

Re: De toekomst samen of toch uit elkaar

door Beheerder » di 14 mei 2019, 07:28

Beste Miranda2018,

Ik kan me voorstellen dat je wereld even in elkaar stort als je hoort dat je partner een relatie heeft gehad met een andere vrouw op het moment dat jullie een relatie hadden.
Je geeft aan dat jullie het thuis erg druk hadden met jullie 2 kleine kinderen en het huishouden. Misschien was het voor je partner even een uitlaatklep, wat het natuurlijk niet goed praat.
Wat je me verteld, is dat jullie gesproken hebben over zijn affaire. Je hebt gevraagd wat er leuk was aan die andere vrouw en het bleek niet per se om haar te gaan, maar om de volledige aandacht die hij kreeg van haar. Goed dat je in gesprek bent gegaan hierover en ik hoop dat dit ook een beetje heeft opgelucht.

Je geeft aan dat je al naar een psycholoog bent gegaan om je hart te luchten, maar het leek alsof de psycholoog je niet heeft begrepen. Ik snap dat dit geen fijne ervaring is met een psycholoog, wellicht was er geen goede match tussen jullie. Je geeft aan dat je het moeilijk vindt om je partner weer te vertrouwen, wat ik volledig begrijp. Er is best veel gebeurd in jullie relatie. Vertrouwen is een belangrijk onderdeel van elke relatie! Waarschijnlijk ben je aan meer dingen gaan twijfelen, of zul je in het begin nog getwijfeld hebben over bepaalde dingen die je partner doet of heeft gedaan. Je voelt je gekwetst en verraden. Vertrouwen is iets wat langzaam op moet bouwen, hier moet je ook zeker de tijd voor nemen. Hoelang dit duurt, is voor elk persoon verschillend.

Een relatietherapeut kan jullie hier zeker bij ondersteunen. Wel is het belangrijk dat jullie een klik voelen met de therapeut. Ik wil graag met je meekijken naar een therapeut die bij jullie aansluit.
Een therapeut kan jullie helpen door middel van gesprekken en oefeningen om het vertrouwen weer terug te vinden en dit langzaam aan op te kunnen bouwen.
Jullie kunnen natuurlijk zelf ook kijken op www.psyned.nl, maar als je het prettiger vindt kan ik ook even met je mee kijken. Je kan me bereiken op 085 401 47 21.

Welke keuze je ook maakt, ik wens je heel veel succes in deze situatie!

Hartelijke groet,
Team PsyNed
Melissa
Beheerder
Beheerder

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut