Twijfel over relatie

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Twijfel over relatie

door framboos » za 17 feb 2018, 16:53

Beste,

Mijn vriend en ik zijn intussen meer dan 5 jaar samen. We hebben grote ups en downs beleefd en onze relatie heeft in het verleden al een keer op het spel gestaan.

Enerzijds hebben we het goed bij elkaar. We hebben een veilig nest en kunnen meestal goed met elkaar praten. Hij is attent en steunt me bij wat ik doe. We reizen graag en vinden het fijn om gezond te leven.

Op dit moment twijfel ik erg over onze relatie om bepaalde redenen.
Mijn vriend is zelfstandige en doet daarbuiten veel activiteiten. Zijn leven heeft weinig structuur met als gevolg dat hij soms weken of maanden bijna onbeschikbaar is en zich helemaal stort op zijn bezigheden. Onze tijd samen lijdt hier dan onder en het huishouden valt dan zo goed als volledig op mij. In het verleden vond ik dit tweede niet zo’n probleem omdat ik halftijds werkte. Nu ik voltijds werk wordt dit soms moeilijker.
Na drukke periodes volgen dan weer periodes dat hij constant beschikbaar is en opeens veel beslag legt op mijn tijd en aandacht. Dan voel ik me verstikt omdat ik na al die tijd gewend ben om alleen te zijn.
Nu is weer zo’n drukke periode. Hij gaf laatst aan dat hij blij was dat ik nu vaak laat uit werken ben omdat hij ‘s avonds het gevoel heeft dat hij mij moet ‘entertainen’ terwijl hij liever zou willen werken. Ik apprecieerde zijn eerlijkheid maar was aan de andere kant ook gekwetst omdat onze tijd samen voor hem niet zo waardevol lijkt.

Een ander iets waar ik het moeilijk mee hebt is zijn ‘be-vaderend’ karakter. Hij bepaalt graag hoe de dingen gebeuren en is soms erg dwingend als hij zijn zin wil hebben.
Er is weinig vertrouwen in mijn kunnen. Laatst hebben we samen een mooie reis gemaakt waarvoor we beiden organisatorische taken op ons hadden genomen. Hetgeen ik had geregeld werd door hem gecontroleerd en bekritiseerd waardoor ik tijdens de reis zelf niets meer durfde voorstellen. Tijdens onze wandelingen duwde hij mij (letterlijk) met zijn lijf naar de kant waar hij heen wou in plaats van te vertellen welke kant we heen zouden gaan. Toen ik hem hierover aansprak (ik vond dat dit weinig respectvol was) zei hij dat hij me soms als een klein kind ziet dat moet worden geleid en beschermd. Hij denkt dat als we het op mijn manier doen, het in het honderd loopt. Dit knaagt aan mijn zelfvertrouwen.

Een laatste punt waar ik het moeilijk mee heb is de afgemeten manier waarin hij alles wil verdelen. Hij houdt een spreadsheet bij waarin perfect wordt bijgehouden wie wat betaalt zodat het perfect gelijk is. Dit is iets wat ik in de relatie van mijn ouders nooit heb gezien en wat voor mij heel gek is.

Op dit moment heb ik mezelf een beetje terug getrokken omdat ik schrik heb om me te laten kwetsen. Als ik mijn eigen gang ga gaat het best. Dan merk ik al die kleine dingen niet of raken ze me alleszins niet zo.
Het nadeel is dat ik me op deze manier weinig met hem verbonden voel.
Hoe kan ik beter omgaan met deze situatie?

Alvast bedankt.
framboos

Re: Twijfel over relatie

door Team PsyNed » vr 23 feb 2018, 14:01

Beste Framboos,

Wat goed om te horen dat ondanks de ups en downs die jullie relatie heeft ondervonden, jullie het nog erg prettig hebben samen.

Ik begrijp dat het lastig is als je vriend zo lang onbeschikbaar is en dat jullie gezamelijke tijd hieronder lijdt. Wat heftig dat het huishouden naast je fulltime baan volledig op jou neerkomt. Ik snap dat je deze vrijheid gewend bent als dit steeds wat langere periodes duurt.
Lastig om te horen dat je vriend heeft aangegeven het prettig te vinden dat je s'avonds laat uit werk komt.
Ik kan me voorstellen dat het binnenkomt als je partner dit zegt en dat de tijd voor hem niet zo waardevol lijkt.
Misschien heeft hij het niet helemaal op deze manier bedoeld! Ben je hier over ook het gesprek met hem aangegaan, om duidelijk te maken wat die opmerking met jou doet?

Ik kan me heel goed voorstellen dat het vervelend is wanneer je partner je als een kind behandeld.
Je geeft aan dat hij een be - vaderend karakter heeft. Is dit iets wat alleen bij jou gebeurt of gebeurd dit ook bij anderen?
Als dit daadwerkelijk in zijn karakter zit, is dit niet alleen zijn manier van doen naar jou toe. Hoe dan ook kan ik mij goed voorstellen dat het lastig is om hier mee om te gaan.

Je geeft aan dat je hem al hebt aangesproken op het feit dat je vond dat hij jou rescpectloos behandelde op de reis die jullie hebben gemaakt. Wat goed dat je dit bespreekbaar hebt gemaakt! Je vriend reageerde hierop dat hij jou soms een kind ziet. Hoe heb je hier op gereageerd? En heb je het idee dat het sinds dat moment al iets verbeterd is?

Ik snap dat het gek voelt om alle uitgaves precies bij te houden. Je geeft aan dat jij dit in de relatie van je ouders nooit gezien hebt. Om deze reden is het voor jou vreemd, maar weet je toevallig wat zijn voorbeeld hierin is geweest? Deden (/doen) zijn ouders dit wellicht wel op deze manier? Misschien is dit bij hem iets heel normaals. Het beste kan je dit voorleggen bij hem zelf, om na te gaan wat de reden is dat hij dit doet.

Je zou kunnen overwegen om een relatietherapeut in te schakelen. Een relatietherapeut kan jullie helpen om beter met elkaar te leren communiceren, maar kan ook voor jullie beide een spiegelend karakter zijn.
Op deze manier kunnen jullie elkaar wellicht nog beter leren kennen, en hiermee een tussenweg vinden om de relatie op een fijne manier voort te zetten, zodat het voor allebei prettig voelt.

Ik wens je in ieder geval heel veel succes in deze situatie.

Groetjes,

Melissa
Team Psyned
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut