Twijfelende vriendin

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Twijfelende vriendin

door Antondevries » vr 03 mei 2019, 06:22

Beste lezers,

Ik zit met een aanzienlijk probleem. Na een relatie, nu 5 jaar, heeft mijn vriendin 1,5 geleden te horen gegeven dat ze twijfelt. Niet alleen over de relatie maar over meerdere zaken. Dit terwijl ze jaren lang juist degene was die heel graag met me wilde samenwonen, me het liefst elke dag wilde zien en zoals ze zelf vertelde emotioneel afhankelijk was van mij. Kortom ik betekende heel veel voor haar. Het samenwonen was helaas tot nu toe nooit gelukt door de huizenmarkt, maar we hadden na de zomer eindelijk zicht op een woning. In al die tijd had ze veel voor onze uitzet gekocht en was ze met onze toekomst bezig. Ik had echt het idee dat ik met haar oud en gelukkig zou worden en zij met mij. We hadden verder ook nooit echt ruzie, naast kleine dingen. Al merkte ik de laatste weken dat ze wel sneller geïrriteerd was dan normaal. Dat waren dan ook naast het contact opnemen met haar ex (waarvan ze zegt niks te voelen) de eerste signalen dat er iets mis was.

Nu stelde ze voor om een pauze te nemen, die ondertussen al 2 weken duurt, om meer onafhankelijk te worden. Na gepraat te hebben via WhatsApp, paar dagen geleden, heeft ze me laten weten dat ze wel nog veel van me houdt maar niet weet wat ze wilt en het ziet als een periode voor onszelf. Voor mij persoonlijk is al het bovenstaande niet te begrijpen, ik die van haar houd en toekomst samen zag en zij die twijfelt maar wel zegt van me te houden. Verder heeft ze wel gezegd dat ze denkt dat het goedkomt. Al heb ik het voor gevoel dat het nooit meer goed gaat komen, hoe graag ik het ook zou willen.

Wat is het beste dat ik kan doen? ik wil haar graag alle ruimte geven en dat geef ik ook, maar wil niet dat we na weken of maanden van elkaar vervreemden. Ze heeft verder ook aangegeven dat ze nu niet echt behoefte heeft om mij te zien. Kortom ik ben radeloos en alle adviezen zijn welkom!

Alvast bedankt

A de vries (27jaar)
Antondevries

Re: Twijfelende vriendin

door Beheerder » di 07 mei 2019, 12:51

Beste Antondevries,

Ik kan me voorstellen dat het een beetje voor je uit de lucht is komen vallen dat je vriendin twijfels heeft. De signalen die zij aan jou gaf, komen op mij ook over alsof jullie samen aan jullie toekomst aan het werken waren. Wellicht heeft jou vriendin hier al langere tijd mee rond gelopen en kon zij recent pas verwoorden hoe zij zich voelde.

Via WhatsApp geeft je vriendin aan nog veel van je te houden, maar even niet te weten hoe ze verder moet. Dit is iets wat vaker voorkomt in relaties. Misschien kreeg je partner het even benauwd van de gedachte dat jullie samen gingen wonen. Het kan zijn dat ze nu even voor haar zelf alles op een rijtje wil zetten, voordat zij serieuze stappen zet in jullie relatie. Ik snap dat het voor jou nu voelt alsof er geen uitweg meer is en dat het niet meer goed gaat komen.

Hebben jullie hier al eens een goed gesprek over gehad? Op deze manier kunnen jullie beide erachter komen hoe de ander er in staat en hoe diegene de toekomst voor zich ziet. Goed dat je aangeeft dat je de ruimte wil geven aan haar die ze nodig heeft, dat heeft zij zoals ik het lees nu ook nodig. Jij mag ook aangeven dat jij wat meer duidelijkheid zou willen hebben, dit is voor jou natuurlijk ook emotioneel en je wil weten waar je aan toe bent.

Mochten jullie er samen niet uitkomen, kunnen jullie ook eens contact opnemen met de psychologen waar mee ik samenwerk. Die kunnen jullie ondersteunen in het proces waarin jullie nu zitten en de emoties die nu vrij komen. Ik wil jullie graag helpen om uit deze onzekere tijd te komen. Je mag me altijd even bellen op 0854014721. Ik kijk graag even voor jou of voor jullie mee welke psychologen bij jullie in de buurt hier het beste bij aansluiten. Je kan natuurlijk ook even kijken op www.psyned.nl.

Ik hoop dat jullie hier samen uitkomen!

Hartelijke groet,
Team PsyNed
Melissa
Beheerder
Beheerder

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut