Twijfelende vriendin, ze wil de volgende stap (nog?) niet...

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Twijfelende vriendin, ze wil de volgende stap (nog?) niet...

door orrieporrie » vr 21 mei 2010, 18:12

Voel me een beetje knullig om de vraag te stellen hier, omdat ik pas 4 maanden met een hele leuke vrouw ben, maar misschien kan ik haar op deze manier ook verder helpen.. meesten hier hebben al veel langere relaties maar goed..
Op mijn werk iets gekregen met een leuke vrouw die al een jaar of twee bij ons op kantoor werkt. Vorig jaar zomer gingen we elkaar beter leren kennen en vriendschappelijk met elkaar om. Zij kreeg een vriend maar dat liep tegen de kerst stuk. Ik heb haar gesteund in haar vriendschap en ook na haar vriendschap. We zijn echter dichter naar elkaar toegegroeid en verliefd op elkaar geworden, we hebben elkaar ook bekend dat we al langer gek op elkaar waren geworden.
We gingen daten, om de weekends want zij had uit een huwelijk van bijna 20 jaar 2 kids en die waren om t weekend bij haar ex, dus dan konden wij afspreken. Ging een hele tijd goed, kunnen goed praten, veel lachen, niet van elkaar afblijven, sex is goed.. Zij heeft een keer eerder twijfel gehad, omdat zij na zo'n korte tijd al zo'n vertrouwd gevoel bij mij had, en zij mij ging vergelijken met haar ex.. zij wil niet op een broer/zus relatie uitkomen na een jaar.. Die twijfel heb ik haar uit het hoofd kunnen praten, zij mag me niet gaan vergelijken met haar ex, tenslotte ben ik een heel ander persoon..
Dit was ergens in februari.. Daarna hebben we nog meer over elkaar te weten gekomen en de band is sterker geworden..
Begin deze maand heeft ze gezegd dat ze vindt dat we niet als setje moeten doorgaan, omdat zij vindt dat ik meer aandacht verdien, dan ik van haar kan krijgen momenteel. Ze heeft t druk met haar werk, haar jongste zoon heeft problemen op school en heeft extra aandacht nodig.. Ik heb haar gezegd dat (en dat vind ik ook) ik dat al wist en dat dat voor mij geen belemmering is om van haar te houden. Als dat een probleem was was ik er niet aan begonnen.. ZIj gaf aan dat zij vroeger ongeacht de drukte wel altijd tijd vrij had gemaakt voor mij, en dat zij dat daarom niet eerlijk naar mij toe vindt. Ik verdien beter, bladiebla.. We staan hierin lijnrecht tegenover elkaar.. zij houdt vast aan haar standpunt dat ik beter verdien, en dat liefde zoals ik die aanbied niet aan haar besteed is, of niet verdient. Ik hou vast aan mijn standpunt dat ikzelf wel kan bepalen of ik tekort kom.

Zij is vroeger door haar vader altijd als minderwaardig bestempeld, haar best was niet goed genoeg.. Ze is mishandeld door een ex van haar, met wie ze een tijd heeft samengewoond na haar huwelijk, ook haar kids waren daar t slachtoffer van..waarschijnlijk heeft haar jongste daar ook nu de problemen door....Ze heeft ook een aantal andere mislukte relaties gehad.
Ze geeft aan dat wanneer ze twijfelt aan een relatie, ze t meestal goed heeft.. aan de andere kant, bij die mislukte relaties had ze geen twijfel, en die zijn ook mislukt..

We zijn nadat ze ons niet meer als setje zag wel nog steeds samen uitgeweest, samen lol gehad, we hebben ook nog sex gehad. We zijn allebei hartstikke gek met elkaar. Ze wil mij niet kwijt, ze is bang de vriendschap te verliezen.. Als ik begin over mogelijke nieuwe vriendjes dan zegt ze dat ze geen ander wil. Maar dat verhaal heb ik vaker gehoord..
Mijn vraag is, moet ik mijn poot stijf houden, omdat ik van haar hou, en haar laten zien dat ook zij liefde verdient en gewoon doen alsof mijn neus bloedt? Dat is wat mijn vrienden en vriendinnen me vertellen.
Of moet ik afstand nemen en tegen mezelf zeggen, jammer jongen, t was een fijne tijd met een fijne meid, als ze jou niet wil is t haar verlies?
Ik heb nu t gevoel dat zij bewust afstand aan t creeeren is.. neemt niet meer de telefoon op, terwijl ik weet dat ze thuis is, maar ze reageert dan wel op sms.. op t werk reageert ze wel weer op emailberichten en krijg ik wel de oude glimlach te zien.. Ik wil niet als een hondje achter haar aan blijven lopen, maar als haar gevoel naar mij oprecht is, dan hou ik wel vol.. en hoe kom ik daarachter?
Oh ja, ze heeft t nog niet aan haar jongens verteld, dat er iets mis is tussen ons.. kan aardig opschieten met beide jongens..
orrieporrie

Re: Twijfelende vriendin

door Psycholoog Arnhem » wo 26 mei 2010, 20:44

Beste Orrieporrie,

Het belangrijkste wat ik je wil meegeven is bepaal je grenzen. Ik kan me voorstellen dat je vriendin door de nare ervaringen bindingsangst heeft maar dat mag niet ten koste van jou gaan. Bepaal zelf wat je aankan. Ik begrijp dat je dol op haar bent maar ook niet als een hondje achter haar aan wil lopen. Wees duidelijk naar haar. Zeg wat je voor haar voelt en dat je voor haar wilt gaan. Maar dat ook jij je grenzen hebt en dat het in een relatie van beide kanten moet komen.

MvG,

Psycholoog Arnhem
Psycholoog Arnhem

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut