Valt dit nog te redden in de toekomst?

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Valt dit nog te redden in de toekomst?

door JanosB » wo 20 sep 2017, 13:35

Beste,

ik heb 3.5mnd geleden iemand heel fantastisch leren kennen, een prachtvrouw.
We verschillen maar 2 jaar van elkaar, en ze is al 3j single geweest met 2 kleine relaties van 3-4mnd waar ze niet voelde dat het de juiste man was om verder mee verder te gaan in haar leven.
Ze heeft een kindje uit haar eerste relatie waar ze 14j mee samen is geweest, en hebben nog steeds een goeie band met elkaar omtrent hun kindje.

Alles ging heel goed tussen ons. De passie, geen enkele ruzie. Wel 3 keer een kleine discussie waar het in 5tal minuten kon uitgesproken worden.

Ze zei dat ze wel enkele problemen heeft met haar kindje, en door stress met haarzelf ook waardoor er lichamelijke problemen zijn voorgekomen.

We zien elkaar 2 keer om de week (de zaterdag) en soms eens de zaterdag om de andere week dat ik er blijf bij slapen.
Na 1.5mnd gaf ze de sleutel van haar huis aan mij al, omdat ze me zo vertrouwde. Ik mocht toen ik verlof had 14 dagen bij haar blijven (zij moest wel nog werken overdag).

Tot ze me vorige week zei dat ze het niet meer aankon de relatie.
Ze had 14 dagen erover nagedacht of ze haar gevoelens kon terugkrijgen voor mij, maar ze zei dat het haar niet lukte, en niet klaar is voor een relatie.
Nochtans zei ze dat alles in orde ging komen vanaf het begin, omdat ik niet op zoek was naar een kortstondige relatie, maar een vast iets, net zoals zij ook.

Ze knakte plots door alle problemen zei ze, en ze weet dat ze er heel veel spijt van zal hebben. Toen ze de breuk maakte, zei ze de eerste keer dat ze me echt heel graag ziet. Tevens had ze het heel moeilijk (veel verdriet) om de breuk te vertellen. Ze wilt mij niet aan het lijntje houden en me niet kwetsen.
DIe dag van de breuk gaf ze me nog nooit zoveel knuffels, kusjes, mn hand vasthouden. Zelfs sochtends in bed (de dag erna)(ze wou me niet naar huis laten gaan in de toestand, en ik wou in haar logeerbed slapen, maar dat wou ze niet) gaf ze me nog nooit zoveel knuffels, terwijl ze sochtends het haat die zaken.
Ze wilt verder vrienden blijven. Ze zei dat er geen toekomst is voor ons. Dat ze niet weet of ze ooit nog een relatie aankan.
Op het punt dat ze haar kindje wou voorstellen, dat men vroeg op haar werk of ze met 1 of 2 kwam, blokkeerde ze.
Ze heeft me zelfs voorsteld in die periode aan haar vader en moeder, iets wat ze ni deed in de vorige relaties.
ZE zei ook, dat ze haar niet kan inspannen, haar niet volledig kan geven naar mij toe qua liefde. Ik geef haar die heel veel, en ze voelt zich schuldig dat ze het niet evenredig kan teruggeven. Dat verwacht ik ook niet, want ik ben een gever. Ze heeft mij meer liefde geschonken in die tijd dan wat ik in al mijn relaties voorheen al kreeg. Ze is de eerste die mij kalm krijgt (enorme woede in mij door mn verleden), de eerste waar ik mijn emoties kan geven, de eerste waar ik echt gelukkig bij ben, door ben, en gelukkig met mezelf. Wat nooit in mn vorige relaties gebeurde.

Ik weet totaal niet hoe ik dit moet opnemen, hoe verder met haar contact nemen, wat te vertellen. Want ze zei zelf dat ze me mist, enorm hard mist, maar het niet lukt. :(
Ik weet niet of ik haar moet opgeven, loslaten. Ze wilt nog contact, maar ze zoekt het zelf niet op, ik moet telkens zelf contact opnemen. Is dit een verloren iets?
JanosB

Re: Valt dit nog te redden in de toekomst?

door Team PsyNed » di 26 sep 2017, 07:20

Beste JanosB,

Deze breuk maakt veel los bij jou. Zeker omdat je aangeeft dat zij je kan kalmeren waar je veel woede voelt in verband met je verleden. Dat betekent dat zij jou op een heel belangrijk punt kon aanvullen. Dat kwijtraken doet waarschijnlijk veel pijn en dat is volledig begrijpelijk.

Helaas, zoals met alle breuken, kan je deze dingen niet forceren. Ook kan je nooit voorspellen of het nog goed komt of niet, de tijd zal dat moeten leren. In de tussentijd is het belangrijk haar grenzen te respecteren en daarbij ook niet over je eigen grenzen heen te gaan. Uiteraard kan je met haar in contact blijven als jullie dat allebei willen, maar let goed op jezelf en verlies je niet de hoop dat het goedkomt wanneer zij aangeeft dat die hoop er niet is. Hoe dan ook zal het tijd kosten om dit verlies te verwerken en ik wil je dan ook zeker adviseren om het te bespreken met vrienden of familie die dichtbij staan, om enige steun te krijgen.

Veel sterkte.

Team Psyned
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut