Valt onze relatie nog te redden?

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Valt onze relatie nog te redden?

door Aardbeitje90 » vr 09 maart 2018, 15:31

Hoi, ik ben nieuw bij dit forum. Om mij verhaal hier op te schrijven is voor mij een hele grote stap.

Mijn vriend en ik zijn in de zomer van 2018, 5 jaar samen maar ik weet niet of we dat gaan redden. We wonen 3 jaar samen. Mijn vriend is 26 en ik ben 29, hij is een vriendelijke goedlachse en vrolijke jongen. Zijn ouders zijn al 30 jaar getrouwd en hij heeft een zusje, hij heeft een goede band met zijn familie.

De laatste 2 jaar heb ik het vermoeden dat hij zijn werk niet leuk vindt, doordat hij nooit over werk wil praten. In het weekend kan hij wel plezier maken met sport, computer en met mij. Ik krijg een beetje het gevoel dat ik meer energie in de relatie steek dan hij en ik weet niet zo goed hoe lang ik dit ga volhouden en of de maat misschien al eigenlijk vol zit. Hieronder een paar voorbeelden:

- het lijkt alsof mijn vriend geen interesse heeft in mijn leven. Hij vraagt zelden hoe mijn dag was, wat er leuk was of waar ik tegen aan ben gelopen. Het komt ook zelden voor dat hij vraagt naar gebeurtenissen waar ik eerder over heb verteld. Het lijkt erop dat andere dingen voor gaan voor hem. Hij houdt bijvoorbeeld erg van sporten en computeren. Als we beide overwerken en hij eerder thuis komt dan koopt hij een snelle maaltijd voor zichzelf en laat mij zonder eten achter bijvoorbeeld omdat hij dan snel gaat naar zijn sport. Als ik later zeg, waarom denk je niet aan me? Ik heb ook heel erg honger na het werk. Dan zegt hij sorry als ik tijd had, had ik heel graag een heerlijke maaltijd voor je gemaakt.

- mijn vriend is vaak afwezig en wilt mij niets vertellen over zijn werkdag. Daarna hoor via zijn ouders of andere mensen de leuke dingen die hij heeft meegemaakt op werk of onderweg naar huis/werk. Hier wordt ik zo verdrietig van, dat ik hem hoor praten met bijvoorbeeld een vriend of zijn ouders over hoe zijn dag was en dat ik geen antwoord van hem krijg als ik daarom vraag. Ik vind dit zelfs zo erg dat ik soms huilend naast hem zit zonder dat hij het door heeft

- ik voel me buitengesloten van zijn leven, ik heb vaak geen idee van zijn afspraken (werk uitjes, familie dingen). Vaak hoor ik het 1 of 2 dagen van te voren

- ik heb het idee dat als ik hem niet zou zeggen wat er te doen is in huis, hij niet zomaar iets uit zichzelf zal opruimen

- er is weinig romantiek. dit vind ik zorgelijk. hij neemt zelden intiatief om een leuek activiteit te plannen zoals een biosje of een uitje. Als ik geen vakantie zou plannen dan zou het niet gebeuren. Als ik alles heb gepland dan doet hij wel actief mee met de vakantie en heeft hij er ook zin in. Vroeger bracht hij weleens bloemen, toen dacht ik jammer dat hij dat niet meer doet laat ik anders hem verrassen met kleine cadeautjes af en toe. Of pannenkoeken voor hem bakken wat hij zo lekker vindt.

- we hebben soms maar 2x per maand seks. Dat vind ik heel jammer want ik mis die intimiteit. Als ik daarover klaag dan zegt hij dat ik het niet wil. Het komt inderdaad voor dat ik hem afwijs, maar als hij op een dag zo weinig interesse in mij toont of eigenlijk een beetje rot doet tegen me dan heb ik daar geen zin in.

- vanaf het eerste jaar dat we samen waren riep hij, ik wil zo graag met jou trouwen. Soms maakte hij grapjes als ik heel lekker had gekookt, dan zei hij "marry me plz". Ik vond het leuk om te horen dat hij wist wat hij op wilde in de toekomst. Ieder jaar hebben we het wel over trouwen gehad, ook toen we 2 jaar geleden ons huis kochten, zei hij zullen we anders trouwen en een feest geven in ons nieuwe huis (via Whatsapp) en toen zei ik dat ik wilde trouwen voor de liefde tussen ons en niet omdat we een huis hadden gekocht. Afgelopen zomer hadden we het weer over en ik was erg overstuur, omdat hij mij al (voor mijn gevoel) zo lang aan het lijntje aan het houden is. Ik denk als hij niet vanaf het begin erover had gesproken dat het minder erg was voor mij, dat weet ik natuurlijk niet nu maar dat denk ik. Ik was daar zo verdrietig over dat hij zei, ik wilde je eigenlijk vragen tijdens onze vakantie in Griekenland. Waarop ik reageerde dat ik dat niet geloofd want als het echt zo was dan had hij dat op dat moment niet aan mij "verklapt" en had hij waarschijnlijk ook zelf wat willen inplannen voor die vakantie, maar ook die vakantie had ik al helemaal geboekt. Tijdens die vakantie en na de vakantie hadden we er niet meer over gesproken totdat ik er weer over begon en ik zei waarom zeg je zoiets eigenlijk dat je wilt trouwen? Je begint ook zelf nooit over het onderwerp, waarop hij zei ik wil heel graag met je trouwen en ik wilde je in Griekenland vragen. Tussen Kerst en Oud en nieuw waren we een weekendje weg in Nederland en toen vroeg hij het aan me. Het voelde niet echt voor mij en klonk heel erg gedwongen alsof hij niet wilde. Hij heeft het me gevraagd bijna alsof je zomaar iets aan iemand vraagt, bijvoorbeeld "Wil je mee uit eten vanavond?" Ik had wel Ja gezegd maar toen later in het hotel vroeg ik wat we gingen doen met vertellen aan onze familie en hij zei ik weet niet hoe dit werkt. En ik vroeg wat wil je precies? Hij zei ik weet het niet, waarop ik zei dit voelt niet als een echte aanzoek. Hij zei ik begrijp het want ik ben niet op de knieën gegaan, ik had geen achtergrondmuziek en ik had ook geen ring voor je. Ik moest spontaan huilen van die opmerking, want dat klonk echt heel gemeen alsof ik zo veeleisend ben. ik wil gewoon dat het oprecht is, ik hoef geen dure spullen als hij een ringetje van 10 euro had gekocht was het ook prima geweest.

Ik probeer verder te gaan en niet meer aan te denken en ik probeer leuk te doen en het gezellig te maken met mijn vriend. Maar het stoort me dat na zoiets dat hij er niet meer over begint te praten, waarom moet ik altijd de eerste stap zetten? Ik probeer "date nights" in te voeren zodat we dan 1x in de week wat leuks doen op een dag wanneer hij neit sport, maar ik voel echt alsof ik er alleen in sta.

Ik ben zo verdrietig, hij is mijn tweede relatie en ik heb altijd gedacht dat hij de man was van mijn dromen. Zo heb ik dat gevoeld en nu denk ik dat houden van misschien niet voldoende is. Ik geloof wel dat hij van mij houd maar misschien wil hij toch niet de serieuze weg op omdat hij een stukje jonger is dan ik. Ik weet het allemaal niet meer, ik weet niet of ik nog meer energie moet steken in de relatie?? We hebben wel een huis gekocht samen en uit elkaar gaan is wel dan een gedoe:(

Ik heb ook geprobeerd om meerdere keren met hem erover te praten maar elke keer zegt hij je hebt gelijk en sorry en helpt bijvoorbeeld de volgende dag wel met het huishouden maar daarna is alles weer terug bij af. Wat moet ik doen????
Aardbeitje90

Re: Valt onze relatie nog te redden?

door Team PsyNed » vr 16 maart 2018, 08:59

Beste Aardbeitje90,

Allereerst wat knap van je dat je de stap hebt gezet om op dit forum je vraag neer te leggen. Ik vind dat je de situatie heel goed kan beschrijven. Uit je verhaal begrijp ik dat er bij jou een aantal dingen spelen waardoor je je minder gelukkig voelt. Na het lezen van je verhaal merk ik dat je over bepaalde dingen grote twijfels hebt en even niet weet wat je op dit moment moet doen.

Wat vervelend dat je het gevoel hebt dat jouw vriend weinig interesse in jou heeft, het lijkt er namelijk op dat jij zelf wel veel interesse in hem toont. Dit is natuurlijk iets wat je dan terug verwacht, dat begrijp ik volkomen.
Daarnaast lees ik ook dat er een aantal dingen spelen op het vlak van romantiek en intimiteit. Uit je verhaal kan ik niet opmaken of je hier ook al over gesproken hebt met hem. Onderwerpen als romantiek en intimiteit zijn natuurlijk enorm belangrijk in een relatie, het is iets waar je behoefte aan hebt omdat je van hem houdt. Ik denk dat je je best wat assertiever mag opstellen hierin; je bent verdrietig omdat je graag wil dat hij eens het initiatief neemt om wat leuks samen te ondernemen. Soms is het nou eenmaal zo dat iemand persoonlijk niet zo romantisch is en er dus niet over nadenkt om bijvoorbeeld een leuke avond te regelen voor jullie tweeën. Ik denk dat het goed is als je je kwetsbaar en eerlijk opstelt, zodat hij kan zien dat je hier echt mee zit. Misschien bedoelt hij het helemaal niet verkeerd, maar is hij er gewoon niet zo mee bezig of vindt hij het minder belangrijk. Als ik je verhaal zo lees ben je goed in staat aan te geven hoe je je voelt en waarom dat zo is, ik denk dat je dat moet gebruiken in je gesprekken met hem.

Je geeft aan dat je al meerdere keren hebt geprobeerd het gesprek aan te gaan met jouw vriend. Op zo’n moment biedt hij zijn excuses aan, maar je merkt dat hij vervolgens weer snel in zijn oude patronen vervalt. Dit is natuurlijk erg vervelend, vooral omdat dit vaker gebeurt en er uiteindelijk niks aan de situatie verandert. Ik denk dat het goed is dat je al meerdere keren hebt geprobeerd het gesprek aan te gaan, maar ik denk dat je wel wat standvastiger mag worden. Geef echt aan dat het je op dit moment zo hoog zit dat je eigenlijk niet meer weet of je wel verder wil gaan met de relatie. Wanneer je dit op deze manier zo brengt, kan het hem dit keer echt aan het denken gaan zetten. Er is een grote kans dat hij zal beseffen dat jullie relatie hier onder lijdt en dat het misschien wel verkeerd afloopt.

Er spelen best wel wat dingen op het gebied van jullie relatie. Wanneer het jullie toch niet lukt hier samen uit te komen, is het misschien een goed idee om er een relatietherapeut bij te betrekken. Een relatietherapeut kan jullie leren om beter met elkaar te communiceren en elkaar beter te leren begrijpen. Dit is natuurlijk iets waar jullie beiden voor open moeten staan, wanneer dit het geval is denk ik dat relatietherapie jullie zeker kan helpen.

Ik wens je heel veel succes in deze situatie, en hoop dat jullie er samen zullen uitkomen.

Groetjes,

Renée
Team PsyNed
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut