Verbinding /Emotionele Intimiteit

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Verbinding /Emotionele Intimiteit

door Mdw2 » do 01 jun 2017, 20:22

In mijn relatie mis ik de emotionele verbinding heel erg. We hebben samen een dochter van 6. Wij zijn in 2007 getrouwd. Drie maanden na ons trouwen is mijn vader plotseling overleden aan een hartstilstand. Op die dag kregen wel ook een bod op ons huis wat al een jaar te koop stond. Dat hebben er geaccepteerd en zijn twee maanden later verhuisd.
Ik had het heel moeilijk met het overlijden. In die periode heb ik mij ontzettend eenzaam gevoeld. Alsof ik helemaal alleen in m'nog verdriet stond. Geen steun ervaren van mijn man die in eerste instantie druk met de verhuizing was. In die periode wel steun ervaren van een collega op m'n werk. Hij kon wel luisteren en mij de aandacht en ruimte geven die ik nodig had. Daarna is het weer een tijdje goed gegaan maar ik heb niet meer het idee gehad dat ik op hem kon leunen. Heb het gevoel alsof ik altijd sterk moet zijn terwijl ik zo'n behoefte heb aan contact en verbinding. Kan me soms erg eenzaam voelen, voornamelijk in onze vakanties. Hoeveel behoefte ik daaraan heb blijkt wel uit het contact op het moment met een collega op m'n werk die mij probeert te helpen. Hij geeft die aandacht wel....bij hem merk ik wel emotionele betrokkenheid....wat mij erg in de war brengt. Soms denken ik zelfs verliefd op hem te zijn. Niet dat ik daar wat mee ga doen of kan want we zijn allebei getrouwd, kinderen en ik denk dat hij niet hetzelfde voelt.

Ik weet niet zo goed hoe ik nu verder moet. Ik heb dit weleens met mijn man besproken maar hij zegt dat hij niks mist en dat voor hem alles goed is...
Voor mij dus niet.....denk dat wij allebei moeite hebben met elkaar echt te laten zien...
Vind het echter lastig om hulp te vragen omdat a. Hij dat niet nodig vind en b. Ik hem geen pijn wil doen en alles overhoop te halen...misschien gaat het hem wel heel veel verdriet doen....maar aan de andere kant weet ik niet zo goed hoe lang ik dit nog volhou...
Hebben jullie tips?
Mdw2

Re: Verbinding /Emotionele Intimiteit

door Team PsyNed » wo 07 jun 2017, 16:24

Beste Mdw2,

Wat zal het moeilijk voor je zijn om al zo een lange tijd steun en emotionele verbinding te missen bij je man. Ik kan me goed voorstellen dat je even niet meer weet wat te doen.

Je geeft aan dat je het weleens met je man hebt besproken en dat hij toen aangaf zelf niets te missen. Ik wil je adviseren om nogmaals een gesprek met je man proberen aan te gaan, waarin je aangeeft dat jij wel bepaalde behoeften mist in jullie relatie en dat het voor jou belangrijk is om hierover te praten. Zoals je aangeeft zal jij het op deze manier wellicht niet lang volhouden, dus is het belangrijk om jouw gevoelens te gaan uiten.

Probeer je in het gesprek te richten op jouw gevoel en behoeften, zonder daarbij al te veel verwijten te maken. Probeer zinnen als 'Jij steunt mij niet genoeg' te vermijden of anders te formuleren. Bijvoorbeeld: 'Ik ervaar momenteel dat ik behoefte heb aan jouw steun en aan emotionele verbinding. Ik zou graag willen dat je er voor mij bent.'

Verder wil ik je meegeven dat relatietherapie jullie situatie niet overhoop hoeft te halen en dat het jullie juist de ruimte kan bieden om jullie behoeften en gevoelens te uiten. Jullie kunnen binnen de therapie leren om open naar elkaar te zijn, wat jullie beiden veel verheldering en wederzijds begrip kan bieden.

Tot slot schrijf je dat je de emotionele betrokkenheid wel kan vinden bij een collega. Ik kan me goed voorstellen dat je daar van in de war bent. Ik wil je daarbij adviseren niet teveel achter dit gevoel te zoeken: je vindt bij hem duidelijk een bepaalde steun die je momenteel bij je partner mist. Dit laat zien hoe hoog bij jou die behoefte aan steun is, dus probeer hier samen met je man aan te werken, al dan niet met behulp van relatietherapie.

Ik hoop dat het jullie lukt om samen eens goed te praten, zodat jij je snel minder eenzaam gaat voelen binnen jullie relatie. Heel veel succes gewenst.

Vriendelijke groet,
Team PsyNed
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut