Verliefd op mijn psychologe

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Verliefd op mijn psychologe

door Ricardo22 » do 04 jul 2019, 14:49

Hoi,

Ik ga nu al bijna 3 jaar naar mijn psychologe en ongeveer 1 jaar geleden ben ik verliefd op haar geworden, in het begin lukte het opzich nog wel om hiermee om te gaan maar nu vind ik het toch lastig worden, ik raak bijvoorbeeld depressief, ga anders ademen dan normaal en mijn hart bonst wat meer als ik aan haar denk ook heb ik tegenwoordig soms last van hyperventilatie als ik aan haar denk. ik weet dat het nooit iets gaat worden vanwege het leeftijdsverschil, omdat ze (denk ik) getrouwd is, omdat ik in behandeling ben bij haar en het is zeer waarschijnlijk toch niet wederzijds. Daar heb ik het dus erg moeilijk mee dat het nooit meer zou worden dan alleen psychologe en client, al zouden we vrienden worden dan zou ik al super blij zijn. ik herken mijzelf niet echt helemaal in 'overdracht gevoelens' ik vind haar oprecht aantrekkelijk, aardig, grappig enzovoort.
Ik durf dit echt niet met haar te bespreken omdat ik bang ben dat alle afspraken ongemakkelijk gaan worden of dat ik mischien wel een andere psychologe moet zoeken.
Wat zou ik kunnen doen?
alvast bedankt

KORTE UITLEG
waarom absoluut geen andere psychologe wil: ik heb sociale angst en hele erge vertrouwens problemen vanwege dingen die in het verleden gebeurd zijn en omdat ik nare ervaringen heb met mannelijke hulpverleners, het heeft mij heel lang en heel veel moeite gekost om uiteindelijk alles te vertellen aan haar en ik denk niet dat ik dat bij iemand anders zou kunnen)
Ricardo22

Re: Verliefd op mijn psychologe

door Beheerder » di 09 jul 2019, 16:23

Beste Ricardo22,

Wat goed dat je mij een berichtje stuurt. Ik kan me goed voorstellen dat je het erg lastig vindt dat je verliefd bent geworden op je psycholoog. Als cliƫnt verliefd worden op je psycholoog is iets wat vaker voorkomt. Dit kan gebeuren doordat er een band ontstaat, aangezien je erg persoonlijke dingen met haar deelt. Het is dus helemaal niet gek dat dit is gebeurd!

Ik zou je wel aanraden om het met haar te bespreken. Hierdoor kan ze je namelijk helpen om met de gevoelens die je ervaart om te gaan. Ze zou je kunnen helpen om om te gaan met het gevoel dat je gaat hyperventileren. Daarnaast zouden je verliefde gevoelens ervoor kunnen zorgen dat de therapie je niet verder helpt met de sociale angstproblemen en dat zou zonde zijn! Door het bespreekbaar te maken zouden jullie er samen uit kunnen komen en de therapie gewoon voort kunnen zetten.

Mocht het, na het vertellen, voor ongemakkelijke situaties zorgen, dan zou je samen met haar kunnen beslissen om naar een andere psycholoog op zoek te gaan. Ik begrijp dat dit misschien een grote stap is aangezien je beschrijft dat je sociale angst ervaart en veel vertrouwensproblemen hebt, maar ik weet zeker dat er genoeg andere psychologen zijn die je ook goed zouden kunnen helpen hiermee! Ik zou je graag verder helpen om dan iemand te zoeken waarbij je je ook op je gemak zult voelen.

Mocht je er niet uit komen kan je me altijd bellen op 085 401 47 21, dan kijken we samen naar welke psycholoog jou goed verder zou kunnen helpen! Je kan ook altijd even kijken op http://www.psyned.nl, naar een psycholoog bij jou in de buurt.

Heel veel succes!

Hartelijke groet,

Belle
(Team PsyNed)
Beheerder
Beheerder

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut