Vertrouwen

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Vertrouwen

door Erick 246 » ma 19 nov 2018, 12:51

Beste,
zo'n anderhalf jaar geleden ben ik met mijn vrouw getrouwd. We hebben allebei dingen meegemaakt en zijn geen 20 meer. (overlijden echtgenote en mijn vrouw mishandeling). Ze was lange tijd alleen en genoot van het vrijgezellenbestaan en vond daten spannend en leuk.

Probleem is dat ze mij niet kan vertrouwen. Als mijn telefoon gaat zegt ze dat het misschien een geheime relatie van mij is. Als ik voor m'n werk onderweg ben zegt ze dat ik misschien gekke dingen doe onderweg.
Het gaat allemaal erg ver en volgens mij is "vertrouwen" een van de fundamenten in een relatie.

Wat kan ik doen om haar vertrouwen te winnen? Ik heb het er moeilijk mee.
Erick 246

Re: Vertrouwen

door Team PsyNed » wo 21 nov 2018, 14:54

Beste Erick,

Wat lastig. Dan heb je misschien steeds het gevoel dat je jezelf moet verdedigen.
Het zou kunnen dat jouw vrouw door alles wat zij heeft meegemaakt in haar leven, nu heel veel moeite heeft om iemand helemaal te vertrouwen. In die zin is het dan voor jou natuurlijk heel lastig om hier iets aan te doen. Het komt dan voort uit haar eigen verleden en angsten.

Wat je wel kan doen is proberen om met haar een open gesprek hierover aan te gaan. Je kan dan aangeven dat je merkt dat zij veel moeite heeft om jou te vertrouwen en dat je dat lastig vindt omdat je zelf juist heel betrouwbaar bent. Zo kan je er misschien achter komen waar het bij haar vandaan komt en wat zij nodig heeft van jou om hier beter mee om te kunnen gaan. Op die manier kan je misschien wat afspraken maken, zoals dat je regelmatig laat weten hoe het met je gaat als je op zakenreis bent of dat je vrouw het aangeeft als ze bang is dat je vreemdgaat. Als je hier open over kunt communiceren, wordt het voor jullie misschien makkelijker om hier mee om te gaan.

Verder kan het voor jullie altijd fijn zijn om hier met een relatietherapeute over te praten. Een relatietherapeute kan helpen om erachter te komen waar de problemen in vertrouwen vandaan komen en hoe jullie hier allebei het beste mee om kunnen gaan.

Als je graag een afspraak wilt maken bij een relatietherapeute kan je mij altijd even bellen op nummer 085 401 47 21. Dan kan ik met jullie meekijken voor de opties.

Ik wens je in elk geval heel veel succes!

Met vriendelijke groet,

Muriel
Team Psyned
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut