Ik voel mij eenzaam in onze relatie

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Ik voel mij eenzaam in onze relatie

door Maicha » zo 28 mei 2017, 17:47

Ik weet niet hoe ik weer contact kan krijgen met mijn man?
Getrouwd sinds 2010
Samen sinds 2005
1 kind van 4 en 1 onderweg
Communiceren met mijn man lijkt de laatste tijd onmogelijk.
Hij slaapt laat uit (wanneer hij niet hoeft te werken) komt om 12 uur beneden ploft op de bank neer met telefoon in de hand en komt daar niet meer vandaan
Huishoudelijke taken uit zichzelf doen gebeurd niet en op verzoek met de grootste moeite
Hij valt savonds op de bank in slaap en komt om een uur of 3 a 4 snachts naar bed
Hij wil niks ondernemen met het gezin, als hij al mee doet dan lijkt het met tegenzin
Overal negatief over
Toont geen affectie hij lijkt volledig losgekoppeld
Lijkt alle signalen van een depressie te hebben
Maar ik kan niet met hem praten/dring niet tot hem door
Hoe kom ik weer in contact zonder dat ik hem verder van mij afduw?
Maicha

Re: Ik voel mij eenzaam in onze relatie

door Team PsyNed » wo 31 mei 2017, 17:20

Beste Maicha,

Bedankt voor je bericht. Het lijkt erop dat jouw partner momenteel niet lekker in zijn vel zit en veel minder energie en zin heeft om dingen te ondernemen. Ik ben heel benieuwd waar dit vandaan komt en hoelang dit al speelt: heb je hier zelf een idee over? Zoals je zelf al schrijft, zou het mogelijk kunnen dat je man depressieve klachten heeft. Mocht dit spelen, wil ik je adviseren om niet teveel druk op hem uit te oefenen.

Probeer eens op een rustig moment het gesprek aan te gaan en te vragen hoe het momenteel met hem gaat. Probeer dit te doen zonder daarbij kritisch te zijn of verwijten te maken. Geef op een geduldige manier aan wat je ziet bij je partner en dat je hem graag zou willen helpen. Bijvoorbeeld: "Ik merk dat je de laatste tijd minder energie hebt en minder plezier lijkt te hebben. Klopt dit? Ik zou het hier graag met je over hebben, zodat ik je kan steunen."

Toon begrip en laat zien dat je er voor hem bent. Uiteraard is het ook belangrijk om aan te geven hoe jij je voelt en wat het met jou doet, maar ik wil je adviseren hier nog even mee te wachten. Probeer het hierover te hebben nadat jullie rustig hebben kunnen praten over wat er bij hem speelt.

Veel succes gewenst!

Vriendelijke groet,
Team PsyNed
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut