Vreemdgaan, depressie?

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Vreemdgaan, depressie?

door Shirley8221 » wo 16 nov 2016, 12:23

Mijn vriend en ik zijn bijna 5 jaar samen. Al enige tijd voelt hij zich somber en kan hij geen plezier meer halen uit zijn werk, relatie, etc.
Drie weken geleden vertelde hij mij dat hij geen gevoelens meer voor mij heeft en twijfelt aan onze relatie.

Twee weken geleden ben ik erachter gekomen dat hij contact heeft met een andere vrouw. Ik heb hem hiermee geconfronteerd en hij zei dat hij haar had leren kennen op het werk en dat hij wil uitzoeken wat zijn gevoelens voor haar betekenen. Ik heb hem gezegd dat als hij onze relatie een kans wil geven dat ik wil dat hij het contact met haar verbreekt. Hij is een poosje de deur uit gegaan en is teruggekomen. Hij sprak zijn twijfels over onze relatie uit, maar wilde het proberen. Hij had beloofd het contact te verbreken.

Een dag later zag ik dat er veel mailcommunicatie was tussen die twee. Er werden berichten gestuurd als: Ik mis je, het enige wat ik wil is bij jou zijn en ik wil met jou verder. De vrouw leek niets te willen overhaasten. Tot op de dag van vandaag hebben zij nog contact met elkaar, maar ik weet niet in hoeverre, aangezien mijn vriend zijn wachtwoorden heeft gewijzigd. Wel kan ik zien in de belhistorie dat hij haar regelmatig belt.

Ik ben bang dat hij dit doet als afleiding om niet te hoeven werken aan zijn eigen 'problemen.' Zij maakt hem vrolijk, blij, etc. en alle andere gevoelens van verliefdheid. Het enige lichtpuntje momenteel in zijn leven. Vluchtgedrag.
Hij blijft afstandelijk naar mij toe, maar wil wel met mij vrijen. Verder zegt hij mij gedag en kijkt hij mij met een soort 'boosheid' aan.

Afgelopen maandag is hij gestart met antidepressiva. Hij ziet er niet somber uit, maar hij voelt zich van binnen wel zo. Volgende week verblijft hij een week in een instituut om aan zichzelf te werken. Om vragen te beantwoorden als: Wat wil ik? Dit heeft hij al vaker in zijn leven gedaan.
Ik hoop dat dit hem helpt om zichzelf te vinden.
In het verleden, wanneer hij tegenslagen had liep hij ook weg van alles en zocht hij troost in een nieuwe relatie. Het gedrag is daarom erg herkenbaar!

Ik heb hem gevraagd of hij het fijn vind als ik een paar dagen wegga, maar hij geeft zelf aan dat dat niet hoeft. Probleem is dat als we in de avond samen zijn de spanning voelbaar is tussen ons twee.
Ik wil dat hij weer van mij gaat houden, dat hij mij weer ziet staan! Wat kan ik het beste doen in deze situatie? Moet ik hard to get spelen door weg te gaan of moet ik blijven? En wat kan ik het beste doen dat hij mij weer gaat zien als zijn liefde?
Shirley8221

Re: Vreemdgaan, depressie?

door daphnia33 » za 18 nov 2017, 10:42

Zou heeeel graag antwoord lezen.. krijg het niet te zien wanneer k het aanklik en heb me geregistreerd etc
daphnia33

Re: Vreemdgaan, depressie?

door Team PsyNed » di 05 dec 2017, 14:40

Hoi Shirley,

Ik zie in je mail dat er veel speelt in ieder geval, zowel bij je vriend als bij jou, omdat zijn situatie ook invloed heeft op jou. Het klinkt alsof je vriend veel balletjes moet hooghouden op dit moment. Tegelijkertijd speelt er interesse in een andere vrouw, en twijfels aan de relatie, wat bij jou angst oproept. Nou zie ik in je bericht staan dat je vriend op dit moment behandeling krijgt om aan zichzelf te werken. Je zou met hem kunnen bespreken of er mogelijk ook wat gesprekken kunnen zijn waarbij jij kan aansluiten. Zijn situatie zal ongetwijfeld ook beïnvloed worden door jou, zijn relatiepartner.
Openheid zal een belangrijke factor blijven in jullie relatie, waarbij hard-to-get eigenlijk geen effectieve strategie is. Belangrijk is om te blijven communiceren. Zo kom je te weten wat je vriend van jou nodig heeft, maar ook komt hij te weten wat jij nodig hebt. Geef aan dat je niet goed weet hoe je je moet opstellen tegenover hem, dat je er onzeker over bent. Indien er in zijn traject geen mogelijkheid is voor een gezamenlijk gesprek, kunnen jullie altijd nog relatietherapie overwegen, mits jullie daar allebei achter staan.

Tot slot. Het is uiteindelijk aan hem om te ontdekken wat hij graag wil en met wie. Jij kunt echter de keuze maken hem te steunen in zijn zoektocht, of niet. Je kunt liefde niet afdwingen, maar houd tegelijkertijd wel goed je eigen grenzen in de gaten. Ook jij hebt behoeftes in deze relatie. Bepaal goed voor jezelf hoeveel ruimte je hem wil gunnen.

Veel sterkte met deze situatie!
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut