vriend met psychische problemen

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

vriend met psychische problemen

door bourich » do 13 dec 2018, 14:57

Ik hoop dat ik hier een antwoord kan vinden op een vraag die al heel lang in mijn hoofd zit. Een jaar geleden leerde ik mijn huidige vriend kennen. We zagen elkaar op een feestje en het was liefde op het eerste gezicht. De eerste maanden waren fantastisch. Hij was lief en attent en droeg mij op mij handen. Hij overstelpte mij met de mooiste complimenten, bracht ontbijt op bed. Kortom: het voelde alsof ik in een droom was terechtgekomen. We zijn dan ook heel snel gaan samenwonen.

Na enkele weken begonnen er wel wat dingen te veranderen. Ik merkte meer en meer dat hij met een serieuze cannabisverslaving worstelde. Hij rookte tot 10 jointjes per dag. Mijn vriend is eind de 20 en leeft volledig op kosten van zijn (steenrijke) ouders. Hij heeft nog geen dag in zijn leven gewerkt. Dit staat lijnrecht tegenover mijn eigen normen, waarden en opvoeding en begon mij enorm te ergeren. Ik begon ook meer en meer in te zien dat mijn vriend met psychische problemen kampt. Alleen weigert hij dit zelf in te zien. Vooral na een avond overmatig gebruik van cannabis begon hij heel rare dingen te zeggen en te doen. Hij heeft zware psychoses. Om enkele voorbeelden te geven: hij claimt dat hij een filosofisch wonder is, dat hij een cijfercode heeft ontdekt waarmee hij wereldrampen kan voorspellen, dat hij een genie is en dat de wereld dat niet erkend,... Ik heb dit al meermaals aangekaart en gevraagd om hulp te zoeken. Maar hij weigert dit want volgens hem is er geen probleem. Ook zijn ouders zijn op de hoogte van zijn psychische problemen. Zij hebben mij verteld dat dit al jaren aansleept. Ze blijven hem onderhouden omdat ze bang zijn dat hij in de criminaliteit zal belanden.

De voorbije maanden gaat het van kwaad naar erger. Op sommige momenten sluit hij zich op in zijn kamer en luistert hij urenlang naar loeiharde muziek. Zijn huis ligt er dan als een stort bij. Hij is dan compleet afwezig en niks van wat ik zeg dringt nog tot hem door. Hij is ook steeds agressiever en jaloerser. Ik word continu valselijk beschuldigd van overspel en moet mij voortdurend verantwoorden. Hij haat mijn vrienden en familie. Wanneer ik bijvoorbeeld iets ga drinken met mijn beste vriendin kan ik mij aan een zware preek verwachten. Een tijdje geleden ben ik zijn ex-vriendin tegengekomen. Zij vertelde mij even schrijnende verhalen over hem.

Ik heb maandenlang zijn hele huishouden voor mijn rekening genomen, maar gecombineerd met een full time job en de zorg voor hem was dit onhoudbaar. Hierdoor was ik genoodzaakt om tijdelijk terug bij mijn ouders in te trekken. Ik weet echt niet meer hoe ik hem kan helpen. Soms zie ik nog een glimp van de lieve jongen die ik heb leren kennen, maar hij zakt steeds verder weg. Hebben jullie hier raad mee of tips.
bourich

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut