Vriend met psychologische problemen

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Vriend met psychologische problemen

door DVRDNB » zo 29 okt 2017, 11:35

Beste,

Ik ben nu 1 jaar samen met mijn vriend. Sinds kort heeft mijn vriend te maken met psychologisch problemen.
Het is nu een maand geleden, waarop zijn problemen zich voordeden.

Op 1 oktober stuurde hij mij dat hij zich niet goed voelt en dat het niet goed gaat in zijn hoofd.
Ik heb hem twee weken niet meer gehoord. Hij nam zijn telefoon niet op, reageerde niet op mijn berichten en hij reageerde niet op mijn berichten via sociale netwerken. Als ik hem hoorde deed hij alsof er niets aan de hand was.
Uiteindelijk kreeg ik via zijn moeder te horen dat hij op een avond was ingestort en hij iemand wou inschakelen om hem te helpen. Hij heeft die dag de dokter gebeld, deze heeft hem doorverwezen naar een psychologe.

Uiteindelijk kreeg ik hem zo ver dat hij met mij wou afspreken. Ik heb mijn eigen vriend een maand niet gehoord of gezien, dit was voor mij een blij weerzien.
Hij heeft proberen uit te leggen wat er scheelt en hoe het gaat bij de psycholoog. Hij vertelde dat hij iemand neutraal nodig heeft om te luisteren naar zijn verhaal, iemand die niet beoordeeld. Hij voelt zich ook goed bij de psychologe en heeft een volgende afspraak gemaakt in november.
Hij vulde aan dat hij met mij goed kan praten, maar dat het moeilijk is voor mij om dit los te zien van onze relatie. Het heeft een week terug goed gegaan tussen ons, maar dit heeft niet lang geduurd.

Op mijn verjaardag deed hij anders met resuslaat dat ik een zeer slechte verjaardag heb gehad. Hij was zo egoïstisch geworden, hij zat met zijn benen en armen te bewegen. Uiteindelijk is hier een zwaar gesprek uitgekomen.
Ik stelde hem een paar vragen: Ben ik belangrijk voor jou? Hoe komt het dat jij jou emotie niet kan uiten? Hoe komt het dat ik degene ben die geeft en jij die neemt? Wil je dat ik de relatie stop zet zodat jij jezelf kan terugvinden?
Hij antwoorden hierop dat ik veel te ver aan het denken was. Dat hij onze relatie positief bekijkt en dat ik het moet loslaten en het mij allemaal niet zo moet aantrekken.
Ook zei hij dat hij geen sorry meer kan zeggen, dat hij niet kan zeggen dat hij mij mist en dat hij niet meer kan zeggen dat hij mij graag ziet.

Hij is zo veranderd. Vooral zijn karakter is niet meer wat het was en ik krijg het gevoel dat ik hem niet meer ken.

Ik voel mij zo alleen en voel mij onbegrepen door hem en ik ben radeloos. Ik weet niet meer wat ik moet doen.
Ik heb angst dat dit mezelf gaat kapotmaken. Hij doet steeds zaken of zegt dingen die mij kwetsen.
De berg van emotionele schulden die hij maakt bij mij, wordt steeds groter. Het raakt mij ook steeds en ik moet het volgens hem maar aanvaarden.
Ik trek het mij allemaal aan omdat het mijn hart is dat messteken ontvangt en het krijgt de tijd niet om te genezen of ik krijg terug een steek.
Ik ben aan het overwegen om de relatie te beëindigen voor mezelf zodat ik niet breek.
Tegelijk wil ik dit ook absoluut niet want ik zie mijn vriend heel graag en ik zie me hem echt een toekomst.
Ik geloof dat de man waar ik op verliefd werd, mijn maatje waar ik mezelf kan zijn nog bestaat en als vriendin is het ergens mijn plicht om hem te steunen en niet te laten vallen.

Is het mogelijk om met iemand een relatie te hebben te jou niet meer kan zeggen 'Ik zie je graag'? en waar er geen evenwicht is in geven en nemen?
Hoe moet ik mijn vriend behandelen in de toekomst? Is er wel nog een toekomst voor ons?
DVRDNB

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut