vriend toont geen affectie

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

vriend toont geen affectie

door Np91 » ma 19 jun 2017, 21:43

Ik ben nu 1 jaar samen met mijn vriend, ik ben 26 en hij 25. Ik heb een eigen huis met 2 kleine kindjes en hij woont nog thuis. We kennen elkaar al 10 jaar ondertussen, alleen vind ik dat hij nogal weinig moeite doet en initiatief neemt.
Op oudejaar was hij bij zijn vrienden aan het feesten en zei hij dat ik maar moest afkomen, zijn vrienden had ik toen nog niet echt ontmoet. Doordat ik met een kapotte zenuw zat in mijn arm kon ik niet autorijden en hij wist ervan. Toch moest ik het zelf maar voor elkaar krijgen om daar te geraken. Ik heb toen in mijn eentje een heel eenzaam nieuwjaar gevierd. Ook mijn verjaardag in februari, daar had hij een fles champagne mee die we nog altijd niet hebben uitgedronken. Omdat hij geen idee had wat hij mij moest kopen. Toen ik vertelde dat ik graag een kaartje zou gehad hebben voor mijn verjaardag zei hij dat ik mijn kaartje wel nog zou krijgen maar toen nog niet. Ondertussen zijn we al bijna 5 maand verder en nog altijd geen kaartje gekregen.

Zijn vrienden heb ik ondertussen al een paar keer ontmoet, zijn familie weet niet van mijn bestaan af, wat ik heel erg moeilijk vind. Elke keer dat ik hem daarover aanspreek zegt hij dat er een foto van ons op Facebook staat en dat zijn familie dat wel al zal gezien hebben dus dat ik moet stoppen met erover te praten. Ik heb 2 kleine kinderen, misschien dat dit de reden is? Ik weet het niet.

Als ik voorstel om samen naar de zee te gaan dan is er altijd wel een excuus om niet te gaan. Als zijn vriend vraagt om naar de zee te gaan dan gaat hij onmiddellijk mee. Hij heeft mij toen ook wel meegenomen naar de zee op voorstel van zijn vriend. Het viel zijn vriend toen ook op dat hij weinig bezig was met mij. Toen we in de zetel zaten, zat hij een paar meter verderop terwijl er nog plaats was naast mij. Hij pakt mij ook niet veel vast en kussen doet hij ook zelden, soms zelf niet eens als we elkaar terugzien. Blijven slapen vond hij ook niet nodig want hij sliep beter in zijn eigen bed tot ik met het voorstel kwam om elke week eens te blijven slapen. Hij vond het een rare vraag zei hij, wat ik dan weer een raar antwoord vond want voor mij is dit een logische stap. Uiteindelijk blijft hij nu slapen waarbij hij de eerste keer slaapwel zei en zich omdraaide met zijn rug naar mij. Nu geeft hij mij wel al een kus als we gaan slapen maar ik moet het wel eerst vragen. Dit weekend bleef hij terug slapen en hij had zin. Hij probeerde mijn aandacht te trekken door mijn deken de hele tijd weg te trekken. Waarom kan hij niet gewoon mij beginnen kussen?

vorige maand is hij alleen op reis geweest, om de rust op te zoeken en op zijn gemak te zitten. Terwijl ik al maanden zeg om eens een weekendje weg te gaan, maar er is altijd wel iets. Als ik dan zei dat ik hem zou missen dan vond hij dat raar. Het is maar een weekje hoor was zijn antwoord.

Hij is wel bezig met mijn kinderen, rijdt mijn gras af, gaat eten halen, betaald dingen voor mij, helpt met het eten, ruimt rommel op. Wat ik wel leuk vind, maar zelf heb ik daar geen nood aan want dat zijn dingen die ik zelf kan doen, liever zou ik wat meer affectie hebben, iemand die er is voor mij, ... hij is ook niet veel enthousiast, zegt nooit eens dat hij mij graag ziet of dat ik er goed uitzie en dergelijke. Communicatie is zeer slecht, hij vraagt enkel hoe het geweest is op mijn werk maar meer dan dat komt er bijna niet uit. Hij verteld heel weinig.

Ik heb momenteel een hele zware periode want ik zit in een vechtscheiding waar er maar geen eind aan komt en dan zijn er momenten dat ik me heel alleen voel en hem echt nodig heb, meestal is dat rond 1 u 's nachts en dan bel ik hem dat hij moet komen dat ik erdoor zit, en dan bedoel ik er echt door zit maar hij wil liever slapen en legt toe. Ik voel mezelf echt niet meer goed in mijn vel. Ik weet dat als hij iets zou nodig hebben dat ik er sta voor hem. Het enige dat hij dan zegt is dat ik meer zelfvertrouwen moet hebben en mij niet zoveel mag aantrekken.

Ik heb al een paar keer gezegd om het uit te maken wat dan ook echt mijn plan is, maar dan komt hij naar mij toe en zegt hij dat ik de vrouw van zijn leven ben en staat hij zijn tranen te bedwingen, en voor ik het weet heb ik al weer toegezegd. Dan voel ik me echt stom achteraf.

Deze avond heb ik hem ook gezegd dat we eens moeten praten over die dingen en dan zegt hij enkel het is niet waar of jawel maar meer dan dat komt er niet uit. Ik ben ten einde raad. Ik zie hem echt graag, ik wil hem niet kwijt maar ik ben volledig aan het wegkwijnen en weet niet meer wat ik kan of moet doen.

Zijn vrienden zeggen dat hij veel tijd nodig heeft en dat ik geduld moet hebben. En ik heb geduld alleen niet zo heel lang meer.

Ik zou denken dat hij geen interesse toont in mij en mij misschien enkel wil voor de seks? Ik weet het niet. Maar waarom blijft hij dan aandringen om ons niet op te geven als ik het gedaan maak? Hij doet bijna geen moeite naar mij toe.
Np91

Re: vriend toont geen affectie

door Aeh23 » vr 23 jun 2017, 07:40

Noi Np91,

Ik heb geen oplossing voor je situatie, maar ik reageer eventjes kort en wil je een hart onder de riem steken omdat ik momenteel precies hetzelfde meemaak met mijn vriendje. Ik weet dus wat je doormaakt. Mijn vriendje heeft precies hetzelfde gedrag. Zegt echt één keer per maand misschien iets liefs, zoent mij nooit 'zo maar' of raakt me nooit zo maar aan. Normaal ga ik dan overcompenseren. Extra lief doen, hem extra vaak kussen, etc. Maar als ik dat niet doe en me een dag afzijdig houd en zelf ook niks zeg of doe, dan komt hij af en toe wel even over mn schouder aaien.

Lastige situatie is het, vooral omdat ik altijd het gevoel heb dat er niet zo veel aan te veranderen valt. Behalve praten. Misschien niet over gevoelens in de zin van 'wat voel jij voor mij', maar meer in de zin van 'hoe zie jij een bepaalde situatie en wat denk jij dan'. Enfin, hang in there, je bent in ieder geval niet de enige ;)

x
Aeh23

Re: vriend toont geen affectie

door Team PsyNed » do 29 jun 2017, 13:50

Beste Np91,

Wat lastig om te horen dat dit al zo'n tijd speelt in je leven en je er niet uit lijkt te komen. Het klinkt alsof je een zware periode achter de rug hebt. In een relatie is het moeilijk wanneer beide partijen andere verwachtingen hebben, of andere manieren van het uiten van gevoelens. Dit is in het begin altijd wennen, maar je moet wel je eigen wensen in de gaten houden. Wat is voor jou belangrijk in een relatie en hoeveel waarde hecht jij daar aan? Soms moet je dingen accepteren voor hoe ze zijn, maar ook daarbij moet je jezelf niet uit het oog verliezen. Het is belangrijk om na te gaan of het voor jou genoeg is hoe hij zijn liefde uit. Zou je het over tien jaar nog zo willen zien? Mocht dit niet zo zijn, kun je dit bespreekbaar maken bij hem?
Dan kun je aangeven wat je anders zou willen, en wees hier ook echt duidelijk in want daar zijn jullie allebei bij geholpen. Mocht dit niet lukken, probeer dan echt na te gaan hoe dit komt. Uiteindelijk gaat het er om dat jij gelukkig wordt hiervan.

Veel succes!

Groetjes,
Team PsyNed
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut