Vriend ziet geen toekomst meer dankzij "drama"

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Vriend ziet geen toekomst meer dankzij "drama"

door Anoniempjuh » di 08 aug 2017, 15:43

We zijn nu twee jaar samen maar zijn voordien ook een tijd samen geweest, dit is uit gegaan en er heeft 3 jaar tussen gezeten tot we deze relatie terug kregen.

Het ging allemaal goed, hij vroeg me ten huwelijk maar nu ziet hij geen vertrouwen meer in de toekomst voor ons. Ik zelf heb heel veel pech en zit meer in het ziekenhuis dan thuis en om het af te maken ben ik ook nog eens een grote kluns... dit vind hij teveel voor hem.

Hij haat het om enorm bezorgd te zijn altijd, haat de "drama" die er rond is. Ik ben persoonlijk een introvert en heb "social anxiety" dus voor mij is openbaar zijn heel moeilijk wat voor hem niet is. Dus we verschillen enorm veel. Maar de kleinste dingen zijn voor mij soms heel lastig te doen en dan kan hij kwaad worden op mij.

We waren altijd een heel perfect koppel tot deze periode begon. Het viel me wel op dat het begon vlak na 2 koppels die hij kent ruzie kregen en uit elkaar gingen. En elke keer als 1 van die koppels ruzie maken, maakte wij ook ruzie. Dit viel me heel hard op...

We houden enorm veel van elkaar maar hij vind als dit niet beterd en ik om altijd de "drama" zorg het uitgaat. Ik weet niet wat ik moet doen, hij wilt dat ik voorzichtiger ben. Maar hij is overlaatst kwaad geworden nadat er iets was gebeurd waar ikzelf niets aan kon doen... Dus ik weet niet hoe ik nog voorzichtiger moet zijn. Ik heb mezelf al volledig aangepast voor hem met gedrag en uiterlijk... alleen voor hem maar niets helpt.

De drama is dus vooral dat er iets gebeurd met mij waardoor ik in het ziekenhuis beland (ik heb hartstoornissen). Omdat ik een introvert ben raakt hij ook snel geirriteerd door dat ik mensen heel snel mis en heel weinig durf in publieke plekken. Zelfs betalen voor eten is voor mij heel moeilijk.

Ik weet niet hoe ik hem terug volledig kan overtuigen dat onze relatie wel kan werken... Ik ben in nood!
Anoniempjuh

Re: Vriend ziet geen toekomst meer dankzij "drama"

door Team PsyNed » do 17 aug 2017, 10:13

Beste Anoniempjuh,

Je beschrijft een lastige situatie voor jou en je vriend. Zoals ik het lees zijn jullie tegenpolen, jij introvert, hij juist extravert. Dit is iets wat mogelijk voorheen een sterke kant aan jullie relatie is geweest. Iets wat jullie juist het perfecte koppel maakte. Wat ik uit je verhaal echter op maak, is dat deze verschillen nu tussen jullie in komen te staan. Herken je dat?

Je geeft aan dat hij graag zou willen dat je nog meer voorzichtig bent. Ik kan me voorstellen dat hij graag zou zien dat het altijd goed met je gaat, zodat hij zich geen zorgen om je hoeft te maken. Wat er echter gebeurt wanneer je bewust nog meer gaat proberen om voorzichtig te zijn, is dat de focus hier (te) veel op kan komen te liggen. Ik kan me voorstellen dat een gevolg hiervan kan zijn dat jij het gevoel hebt constant op eieren te lopen. Klopt dit? Is het voor jullie mogelijk om hierover in gesprek te gaan? Zodat hij jou meer vertrouwen kan geven in je eigen kunnen en je van hem mogelijk advies kan krijgen hoe hij 'voorzichtig doet'.

Verder beschrijf je dat je jezelf volledig hebt aangepast voor hem. Wat ik je hierover mee wil geven is dat veranderen op zich niet erg is, zolang jij gelukkig bent met 'de nieuwe ik'. Proberen te veranderen voor een ander zal je op de korte termijn misschien best goed af gaan. Maar ik kan me voorstellen dat dit na verloop van tijd niet meer vol te houden is. Mogelijk kun je bij jezelf te rade gaan welke veranderingen een positieve bijdrage leveren aan wie jij wilt zijn. De veranderingen die nu niet bij je opkomen, zijn dus mogelijk niet van toegevoegde waarde in jouw leven.

Het zou mooi zijn als jullie weer het positieve kunnen zien van jullie verschillen, dus weer kunnen inzien wat jullie voorheen juist zo sterk maakte. Mogelijk kunnen jullie hierover in gesprek gaan? Mochten jullie hier samen niet uitkomen, zou een relatietherapeut jullie hier goed bij kunnen helpen.

Veel succes gewenst!

Groetjes, Nine
Psycholoog Amsterdam
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut