Vriendin kwijt door onredelijk reacties, wat kan ik doen?

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Vriendin kwijt door onredelijk reacties, wat kan ik doen?

door Walter39 » vr 02 feb 2018, 12:58

Hallo,

Ik zal mijn situatie wat toelichten.

Ik heb twee jaar geleden een heel lief meisje leren kennen. Ik was toen zelf nog niet zo lang vrijgezel en moest weer wennen om mijzelf helemaal over te geven aan haar. Dit duurt bij mij altijd erg lang en zorgde ervoor dat ik haar ook veel heb afgestoten. Ik merkte alleen telkens dat ik haar miste. Andere vrouwen deden mij niks en dacht telkens weer aan haar. Uiteindelijk ben ik in juni/juli echt voor haar gegaan en zijn we een relatie gestart.

We hadden het meteen weer fijn en waren erg gek met elkaar. Doordat ik echt kan zeggen dat ik van haar houd ben ik ook een andere kant van mij laten zien aan haar. Ik heb het idee dat mij dit juist gebeurd is omdat ik van haar houd. Ik kan soms erg onredelijk naar haar reageren. Zij zelf heeft mij al een paar keer aangegeven dat ze daar heel erg van schrikt en het voelt of ze soms op haar hoede moet zijn voor een onverwachte reactie van mij. Nu heeft ze begin januari bij een nieuw incident al haar spullen gepakt en is ze gegaan. Ze wil ook in 1 keer geen contact meer en is heel afstandelijk, terwijl ze de dag ervoor nog heerlijk in mijn armen lag. Het is haar manier van bescherming en het geeft haar nu ook rust denk ik.

De incidenten zijn vaak momenten dat ik op 1 of andere manier een gevoel van falen heb of dat ik mij onzeker voel. Ik heb er de laatste maand veel over gelezen en wil graag aan mijzelf gaan werken en hulp krijgen om te veranderen). Had ik dit maar eerder gedaan, want nu is het te laat om haar nog terug te krijgen. Door het lezen ben ik wel steeds meer achter aan het komen dat het emoties zijn die niks met haar te maken hebben en eerder uit het verleden komen. Ik heb een opvoeding gehad waar vaak tegen mij werd gezegd dat ik niks kon of dat ik een nietsnut was. Ik ben daardoor op sommige moment onzeker en heb veel prestatiedrang.

Ik zal een voorbeeld geven: Ik heb tijdens onze vakantie in september een 90 km route voor de racefiets uitgezet. We zouden deze afstand we aankunnen. Ik had met mijn goede bedoeldingen alleen vergeten dat er ook veel klimkilometers inzaten en dat we op drukke wegen uitkwamen. Voor haar was dit geen ontspannen ritje geworden en op een gegeven moment ga ik dan tegen haar tekeer dat we maar nooit meer moeten gaan fietsen en dit de laatste keer was. Zij nog emotioneler en ik ook steeds meer teleurgesteld. Dit gevoel komt volgens mij uit mijn prestatiedrang om haar een leuke dag te geven en ik gefaald heb. Ook komt dit op sommige voor dat ik mij niet serieus genomen voel terwijl dat niet terecht is. Ik kan dan heel onredelijk reageren.

Ik zou eigenlijk tips willen wat ik nu kan doen? Hebben jullie mogelijk ook een boek wat ik kan lezen. Ik heb het boek Mindfullness voor korte lontjes besteld, maar eigenlijk heb ik niet doorgaans een kort lontje. Ik kan soms ook heel weinig geven om bepaalde situaties. Het zijn meer bepaalde triggers die dit veroorzaken en ik heb het alleen bij haar. Hebben jullie misschien een boek tip?
Walter39

Re: Vriendin kwijt door onredelijk reacties, wat kan ik doen?

door Team PsyNed » ma 12 feb 2018, 15:49

Beste Walter39,

In je beschrijving over dit meisje komt duidelijk naar voren dat ze veel voor je betekent. Wat goed dat je toentertijd de keuze hebt gemaakt om helemaal voor haar te gaan! Je geeft aan dat je onredelijk reageert tegenover haar. Wat is hiervan de oorzaak?

Ze heeft al een paar keer aan je aangegeven dat zij hier erg van schrikt. Ik kan dan ook begrijpen dat het op een gegeven moment lastig wordt voor haar om hiermee om te gaan en dat ze, als gevolg hiervan, maar één uitweg ziet. Dat ze nu al het contact met je verbreekt, komt natuurlijk erg hard aan bij jou. Je geeft aan dat, tijdens de momenten dat jullie ruzie hebben, het vaak gaat om het onzekere gevoel wat je hebt, wat voorkomt uit je verleden. Goed dat je hebt gekeken waar het gevoel vandaan komt. Dit is al een goed begin van een nieuwe start! Het is dan ook zeker handig om te kijken of je de onzekere gevoelens kan verwerken; het is namelijk heel normaal dat het onbewust in de weg kan staan.

Het kan daarom helpen om naar een psycholoog toe te gaan die met je kan meekijken naar de onzekere gevoelens en het gevoel van falen. Wat maakt dat je bij bepaalde acties getriggerd wordt? Misschien, als jullie contact in de toekomst weer wordt hersteld, kunnen jullie eens samen langs gaan bij deze psycholoog om te kijken hoe jullie gevoelens de relatie beïnvloeden en hoe jullie hier beter mee om kunnen gaan.

Ik wens je heel veel succes!

Groet,

Melissa
Team Psyned
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut