Vriendin twijfelt of ze wel voldoende van mij houdt

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Vriendin twijfelt of ze wel voldoende van mij houdt

door Henkjan98 » za 04 nov 2017, 09:17

Ik heb 3,5 maand een relatie met mijn vriendin. De eerste 2 maanden waren we heel erg gelukkig met elkaar, maar na 2 maanden maakte mijn vriendin het plotseling uit. Ze heeft veel last van psychische problemen die te maken hebben met haar verleden. Die speelde op en om aan alle onzekerheid die ze had een einde te maken maakte ze een einde aan onze relatie, zodat ze daar in ieder geval zekerheid over had. Ze was bang dat ik haar in de steek zou laten als zij het moeilijk kreeg en dat wilde ze voor zijn. Ze liet liever mij in de steek dan dat ze weer door iemand anders in de steek werd gelaten.
Na enkele dagen kwam ze er gelukkig op terug. Ze had spijt en vond dat ze het nooit uit had mogen maken. Hierna heeft ze professionele hulp gezocht voor haar psychische problemen. In de 2 weken daarna hebben we het gevoel gehad dat we gelukkiger waren met elkaar dan dat we in de eerste 2 maanden geweest waren. Ze heeft me toen ook meermaals gezegd dat ze echt nooit meer zonder mij zou willen.

Afgelopen week heeft ze me echter vertelt dat ze twijfelt. Er zijn enkele punten waar we aan moeten werken en dat willen we ook gaan doen, maar daarnaast twijfelt ze of haar liefde voor mij wel genoeg is. Af en toe twijfelt ze of ze wel echt van mij houdt of dat het meer een hele goede vriendschapsliefde is. Ze zegt wel dat het gevoel wat ze voor mij heeft meer is dan vriendschap, maar ze twijfelt of het genoeg is voor een relatie.
De komende twee maanden gaan we werken aan de punten waarvan we vinden dat ze moesten veranderen en hopen we dat haar gevoelens voor mij groeien. Ze wil in deze periode veel afstand en mij niet al te veel zien.
Wat mij opvalt is dat de twijfels komen in een periode dat ze het psychisch weer heel moeilijk heeft.
Zouden haar twijfels daardoor komen? Dat ze psychisch teveel aan haar hoofd heeft en niet goed weet wat haar gevoelens voor mij zijn?
En als ze meer voor mij voelt dan vriendschap dan is er dus sprake van liefde. Kan het dan nog zijn dat dit alsnog niet genoeg is voor een relatie? Of stelt ze veelste hoge eisen aan liefde en is ze teveel op zoek naar perfecte liefde?

Dat het de tweede keer is dat we een moeilijke periode hebben in onze relatie, terwijl we pas 3,5 maand hebben doet mij wel afvragen of dit gezond is. Maar ik wil onze relatie ook niet opgeven, omdat ik in de periodes dat het wel goed ging heb gemerkt dat ze echt wel heel veel van mij houdt
Henkjan98

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut