Vriendin werd verliefd op een ander, wil ze verder?

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Vriendin werd verliefd op een ander, wil ze verder?

door SpeedV » di 16 jul 2019, 15:08

Beste Psycholoog,

Na bijna 7 jaar verkering, waarvan de laatste 2 jaar samenwonend waarvan het laatste jaar een koophuis zijn mijn vriendin en ik een beetje uit elkaar gegroeid. Ze is een hele lieve meid die graag goed voor haar partner zorgt. De partner (ik) ben wat minder zorgzaam geweest en heb haar een beetje voor lief genomen terwijl ik mij meer concentreerde op andere zaken op de lange termijn zoals salaris, kinderen, huishoudboekje wilde mijn vriendin graag het huis naar wens ingericht hebben. En hiermee bedoel ik ook dat ze gewoon zou willen dat ik dezelfde aandacht aan haar kon schenken die ze ook aan mij gegeven heeft. Ze heeft talloze voorstellen gedaan die ik min of meer in de wind geslagen heb. Dingen voor mij zoals de gezamenlijke aanschaf van een dure barbecue konden wel, maar een nieuwe lamp of een leuke vaas waren te veel gevraagd. "niet alweer naar de lampenwinkel" "dat komt volgende keer wel" of "het huis is toch nooit af" kreeg ze te horen. Er is een oneerlijke situatie ontstaan en daar heb ik de meeste schuld aan. Mijn vriendin geeft aan dat het in een goede relatie niet nodig is om altijd maar met je vuist op tafel te hoeven slaan voor dingen en daar heeft ze gelijk in.

Tijdje geleden kwam 's avonds het hoge woord eruit. Ze was niet meer verliefd op mij. Tevens was ze verliefd geworden op een ander waarbij ze, zeker de laatste tijd, haar ei kwijt kon, die begripvol is geweest en haar gesteund heeft. Afgelopen jaar heeft ze naar mij wel frustraties geuit, waar ik niets mee gedaan heb dus ergens vind ik het ook niet heel gek dat toen haar een luisterend oor geboden werd (iemand die niet in onze gezamenlijke familie/vrienden verkeerd) ze hiervan gebruik heeft gemaakt. Want bij mij vond ze dat nauwelijks.

Nu had ik niet slechte bedoelingen maar het is wel allemaal slecht uit gepakt. Ik pushte haar erg om tóch meerdere sollicitaties te doen vanwege misschien een beter salaris, alleen maar omdat ze maanden eerder een keer aangaf het moeilijk te vinden maandelijks met het geld uit te komen. Financiën hielden we ook gescheiden maar betaalden gezamenlijk de hypotheek. Onze relatie werd ook wat zakelijker hierdoor.

Nu heeft mijn vriendin het uit gemaakt en heeft een aantal dates gehad en weekenden met deze andere man gespendeerd.

Na het laatste weekend gespendeerd te hebben bij deze man is ze terug naar huis gereden. Tijdens een telefoongesprek de week erop vertelde ze mij dat ze op de terugweg van "haar roze wolk" af viel toen ze naar huis reed. Nu heeft ze tijd gevraagd voor zichzelf. Ze wil mij even niet zien, wat ik begrijp en respecteer, en zet die andere man op laag pitje (ze ziet hem nog wel op haar werk) dus ze ontkomt niet echt aan hem mocht ze dat willen.

Omdat ik vaak lees dat uit het oog uit het hart betekent ik bang ben haar te verliezen. Ze geeft aan dat ze wil bedenken of ze niet met haar verstand, maar met haar hart voor 100% bij mij wil blijven en aan onze relatie werken. Niet 99% maar 100%. Dus verstand zou zijn van "joh, je hebt een huis samen en vrienden samen zet je in" Maar dat bedoeld ze niet, ze bedoeld haar gevoel. Daar ben ik ook erg blij om want een relatie gebaseerd op "is het verstandig om bij elkaar te blijven" is naar mijn inziens ook niet echt een goede reden.

Nu ben ik een beetje bang dat door de laatste tijd langs elkaar heen leven, en een sleur ervaren waarbij ook de romantiek een beetje verloren is gegaan maar waar we er ook niet echt over gepraat hebben deze deur toch al dicht is.

Denkt u dat hier voor ons (niet voor mij) nog een kans schuilt? Ik wil mij ook minimaal 100% voor haar inzetten.

Mocht ik nog e.e.a. kunnen verduidelijken dan doe ik dat graag, We hebben veel met elkaar gepraat en ik probeer niet over "wie heeft de schuld" te praten, en als ik dat al doe neem ik dat op mij, in ieder geval over het uit elkaar groeien en de scheve verstandhouding die we de laatste tijd hadden.

Bedankt en vriendelijke groet,
SpeedV

Re: Vriendin werd verliefd op een ander, wil ze verder?

door Beheerder » wo 17 jul 2019, 12:33

Beste SpeedV,

Als ik het zo lees, hebben jullie een heel verleden met elkaar achter de rug en de afgelopen tijd veel meegemaakt. Ik kan me voorstellen dat het een lastige tijd is geweest waarin jullie beide veel te verwerken hebben gehad. Ik vind het fijn om te horen dat je vriendin nu zelf inziet dat ze graag voor jou wil gaan. Ik begrijp de keuze van haar kant wel dat ze even een stapje terug wil zetten en je even niet wil zien. Ik denk dat ze zelf even op een rijtje moet zetten wat er allemaal is gebeurd en wat ze allemaal voelt. Dit zal op lange termijn alleen maar een positief effect hebben op jullie relatie omdat zij er rustig over na heeft kunnen denken wat ze allemaal voelt en wil. Ik vind het heel goed van je dat je haar keuze respecteert om even geen contact te hebben. Ik wil jou dan ook aanraden om deze tijd voor jezelf te gebruiken om ook alle gebeurtenissen te verwerken en na te denken over hoe je graag verder met haar wil.

Ik snap daarnaast ook goed je angstig bent haar helemaal kwijt te raken omdat je haar nu niet spreekt. Wellicht zou je haar kunnen voorstellen om een datum af te spreken, die voor jullie beide goed voelt, waarin jullie afspreken om een gesprek te hebben samen. Dan staat er een datum waar jullie beide naar toe kunnen werken en jullie ook een einddatum van de 'break' . Op deze datum zouden jullie samen of met een relatietherapeut een goed gesprek kunnen hebben. De relatietherapeut kan jullie dan helpen om een goede nieuwe start te maken. Dit zal goed helpen om al het onbegrip en verwijten uit de lucht te halen zodat jullie samen opnieuw kunnen beginnen. Ik denk dan zeker dat hier nog een kans voor jullie in schuilt als jullie er beide voor 100% voor willen gaan!

Mocht ik jullie kunnen helpen met het zoeken van een relatietherapeut dan kan je mij altijd bellen op 085 401 47 20. Ik wens jullie veel succes!

Hartelijke groet,

Belle
Team PsyNed
Beheerder
Beheerder

Re: Vriendin werd verliefd op een ander, wil ze verder?

door SpeedV » wo 17 jul 2019, 13:50

Beste Belle,

U schrijft
Ik vind het fijn om te horen dat je vriendin nu zelf inziet dat ze graag voor jou wil gaan.

Maar dit is, volgens mij, niet helemaal waar. Ze wil tijd hebben om te besluiten of ze met haar hart zich 100% voor ons wil inzetten of dat ze dat niet meer denkt te kunnen. Ze gaf aan dat ze een tijdje geleden nog dacht dat ze met mij oud ging worden en dat we het samen zouden redden tot het eind, maar dat nu niet meer zo erg weer. Ik zelf denk er nog steeds wel zo over.

Het liefst zou ik hier samen met haar uit komen, verwerken en er sterker liefdevoller uitkomen. Onze relatie was niet helemaal gelijkwaardig, ik was dominant over haar en bemoeide mij met allerlei beslissingen en zaken. Soms ongelijkwaardig maar soms ook goed bedoeld. Deze eigenschap kan ik omzetten naar iets positiefs, want natuurlijk wil ik een vrouw die zich niet ongelijkwaardig aan voelt en dat is de laatste tijd wel zo geweest. Achteraf gezien denk ik dat hier voor 80% de oplossing bij mijzelf ligt en voor 20% bij haar (af en toe zichzelf laten gelden én het dan maar op de spits drijven) en voor mij gewoon naar haar luisteren verdorie.

Ik begrijp dat u ons graag in therapie wilt zien maar een paar weken geleden heb ik dit voorgesteld en daar reageerde ze niet echt goed op. Misschien ook wel omdat ze niet dacht nog enig gevoel voor mij te hebben.

Ze is/was verliefd? Gezien de opmerking over de roze wolk is ze wellicht een beetje terug gekomen?

Ze zegt nu dat haar gevoel weg is, maar tegelijkertijd nog wel moet bedenken of ze zich 100% kan inzetten voor ons. Zou dat betekenen dat haar gevoel tóch niet helemaal weg is maar overschaduwd is geweest door een andere verliefdheid?

Ik hoop dat u mij toch wat sturing kan geven op basis van wat ik u vertel.

Mvg,

SpeedV
SpeedV

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut