Vriendin wilt reizen, psy problemen

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Vriendin wilt reizen, psy problemen

door Dirk1985 » di 19 maart 2019, 22:56

Beste,

Ik heb vorig jaar een jonge vrouw leren kennen. Ze was 28 en had wat problemen. Aanvankelijk was ze nogal gehecht aan een fwb waar ze samen mee in een instelling had gezeten maar had ze besloten om voort te gaan met haar leven omdat hij geen vaste relatie wou.
Ietswat voorzichtig hebben we een band ontwikkeld na en paar dates en toen begon het.. Ik had het gevoel dat ze te snel wou gaan (het ging over koken voor mij bij haar ouders omdat ze na haar samenwonen met haar ex en waarschijnlijk haar opname wegens zelfmoordneigingen en angststoornissen geen eigen woning meer had)
Ik vond het nog wat snel om haar ouders te ontmoeten en zei nam dit nogal slecht op. Vond de dag erop dat we er maar beter mee zouden stoppen en ging maar terug affectie zoeken bij haar voormalige fwb.
De week erop ging ze toch weer op date met me. Dit ging uiteindelijk weer zeer goed 34u lang voor de tweede keer nu. Maar de dag daarop zei ze weer dat we er maar best mee zouden stoppen.
En rara, de week erop gebeurde dit alweer.
Hierop verbrak ze een tijdje elk contact.

Een maand later drong ik terug tot haar door en bichte ze op dat ze die fwb had belooft geen contact met me meer te hebben en dat ze uiteindelijk besloten had dat het allemaal op niet veel sloeg en dat daar geen reden voor was. De spanning was al voelbaar van het moment dat we het cafe binnengewandeld waren en ze bleef alsweer overnachten en het werd heel gezellig.

Ik vermoed dat ze mekaar wel nog bleven zien.

Een klein tijdje later deed ze een zelfmoordpoging en had ze veel last van schuldgevoelens wegens haar fwb en waarschijnlijk ook tov mij. Het was een wankele relatie geweest maar ik besloot dat ik haar zou proberen te steunen door haar elke dag een kort bezoekje te brengen. Al had ik misschien niet veel van haar te verwachten, ik was er voor leukere dingen, dus ik vond dat ik haar ook mocht steunen door moeilijkere tijden.

Eens kwam ik hem daar plots tegen. Hij liep gauw weg. Maar bleef nog weken beledigende berichtjes naar haar sturen en probeerde seksdates te gebruiken om haar jaloers te maken. Waarschijnlijk kende hij haar erg goed omdat ze samen geinterneerd hadden geweest en daar een relatie hadden opgebouwd.

Ze vertelde me na haar opname dat ze graag een relatie met me wou en ik was daar best gelukkig mee. Ze had wel confrontatieangst.. en zo kwam hij dan wel eens na haar werk voor de deur staan en was ze helemaal van stuur. Hij stuurde nog een tijdje gemene berichtjes. Noemde haar een hoer en wie weet wat nog.. best manipulatief naar mijn mening. Toch hadden we een behoorlijk gelukkige maand verkering samen.

Doch had ik voor ik haar kende al een reis van 1 maand gepland met mn ma. Ik was nauw eenmaal vrijgezel en anders doe ik dat niet zo gauw. We zagen er wel tegenop dat dit dan net op de 2de maand van onze relatie moest vallen maar ik dacht dat het wel ok zou zijn.

De 3de week van mn reis bleek ze zich echter terug opgenomen te laten hebben na alweer een zelfmoordpoging. Ik wou eerst terug komen maar in onze gespreken liet ze me denken dat ik geen relatie meer had..
Dus heb ik mn reis maar afgemaakt.

Toen ik terug kwam, ging ik haar zo snel mogelijk opzoeken en was ik nogal onder de indruk van haar toestand. Ze zei dat ze een slechte mens was en niet verdiende te leven. Ze leek obsessief vast in deze gedachtegang. Ze zei dat ze me bedrogen had toen haar voormalige fwb haar was komen opzoeken en dat ze hem had teruggekust. In haar kwetsbare staat na een zelfmoordpoging kon ik het haar echter niet al te kwalijk nemen. Hij leek ervan geprofiteerd te hebben.
De dag erop gingen we eten, en ze was enorm vatbaar voor de alcohol.. onverwacht, maar ik neem aan dat het iets met de pillen die ze nam te maken moest hebben. Ze verdween bijna weer in een duistere gedachtegang en wou zelfmoord gaan plegen. Een hartaanval kreeg ik er bijna van. Dan weer superlief en dan weer wou ze met onze relatie stoppen. Ze was verward zei ze. De dag erop was ze buitengewoon stil, ze reageerde amper op een berichtje. Maar de dag daarop wou ze plots met me op reis naar Spanje, haar ouders zouden daar een appartement hebben in een resort en we konden er van gaan genieten. Ik twijfelde toen wel wat.
De dag daarop sprak ze met me af maar moest ze nog even op therapie. Ze zou erna iets laten weten. Ineens was ze op de trein gesprongen en met die fwb naar een betoging geweest. Ze had me niets verteld omdat ze niet wou dat ik boos zou zijn omdat hij daar ook zou zijn. Ik werd natuurlijk wel boos omdat ze me had laten zitten en na mn werk wou ik haar bellen maar was ze zogezegd zat en bij een vriendin. Facebook liet me echter weten dat ze daar helemaal niet was en naar nog een andere stad was geweest.. ik wou haar hierover niet confronteren wegens haar mentale staat maar er werd hier wel al vaker gelogen. Ik kreeg nagenoeg een paniekaanval en dacht dat ik haar misschien nooit meer levend zou zien.
Om 23u stond ze echter zat voor mn deur. Ze had op de instelling moeten zijn om 20u maar ze was hier. Ze bichte op dat ze bijna zelfmoord had gepleegd die dag en dat haar fwb haar leven eigenlijk had gered door haar naar de spoed te brengen na haar vorige zelfmoordpoging twee weken eerder. Dat hij haar elke dag was komen bezoeken en dat ze daar behoorlijk wat gevoelens aan had overgehouden. Er was ook sprake van seksueel misbruik. En ze walgde van haarzelf. Haar zelfmoordpoging was getriggered door haar verlatingsangst vertelde ze me.
De komende 2 dagen leek ze moe en uitkaterend. Depressief.
Onder aanraden van haar psycholoog zei ze dat ze moest nadenken over wat ze wou in een relatie.
De dag erop weer op aanraden van haar psycholoog zei ze dat ze de relatie wou beindigen en ik was het er al over eens dat ze geen verantwoordelijkheden tov mij kon dragen in haar toestand. Ze plande later langdurig opgenomen te worden voor een tweede keer. Ze hield wel nog van me zei ze.
De dag erop wou ze weer zo graag dat ik met haar naar Spanje zou gaan. Ik had haar ouders voor de eerste keer al eens ontmoet op het ziekenhuis de afgelopen week en haar stiefvader zou er ook bij zijn zei hij.
2 dagen later gingen we nog eens eten, en stelde ze me fwb voor, hoewel ik het liever op een relatie hield. Ze wou met naar Spanje en boekte die reis ook voor me later diezelfde avond.

Nu sta ik hier, zelf ook al stilletjesaan verward. Ik zie haar graag maar ik weet dat dit geen relatie is. Is dit wel veilig? Ik weet echt niet meer wat ik moet of kan verwachten.. haar stiefvader met wie we daar onder 1 dak slapen lijkt me toch ook een vreemde man. Als ik de verhalen mag geloven heeft hij haar toch ook al heel wat aangedaan. Haar nonkel zou ik zelfs niet kennen.. ergens in een resort nabij Murcia in Spanje..

Doen of niet doen?
Dirk1985

Re: Vriendin wilt reizen, psy problemen

door Team PsyNed » wo 20 maart 2019, 13:26

Beste Dirk1985,

Goed van je dat je ons een bericht hebt gestuurd, zo te horen zit je in een behoorlijk turbulente situatie waarbij het fijn kan zijn om wat handvatten te krijgen hoe hiermee om te gaan.

Ik vind het erg knap van je dat je jouw vriendin zo blijft steunen ondanks dat dit voor jou ook erg zwaar moet zijn. Denk je hierbij ook genoeg aan jezelf? Soms kunnen we voor anderen onszelf wegcijferen.

Zoals je het verhaal nu schetst klinkt jouw vriendin als iemand die snel van gedachten en emoties kan wisselen. Het ene moment wilt ze wel met je op vakantie, het andere moment weer niet. Een erg lastige situatie. Waarbij ik ook nog wat twijfels over haar familie naar voren zie komen.

Je vraagt heel terecht of dit nog wel veilig is, ik vind het lastig om hier harde uitspraken over te doen vanaf een afstand. Maar op het moment dat je hier zelf al aan gaat twijfelen, mag je er vanuit gaan dat het misschien niet helemaal goed zit. Of het dan ook verstandig is om samen met zijn twee├źn weg te gaan is een goede om eens heel goed over na te denken. Wellicht kunnen jullie eerst samen een weekend weggaan in Nederland.
Dit is in de buurt en mocht er dan wat zijn of gebeuren een stuk makkelijker dan als je in Spanje zit. Als het weekendje weg in Nederland goed is gegaan kan je dan samen weggaan naar Spanje.

Hopelijk heb ik je zo een eindje op weg kunnen helpen, maar ik begrijp het ook als je nog met veel vragen en twijfels zit. Je mag mij altijd bellen op het nummer 085 401 47 21. Mocht je behoefte hebben aan meer begeleiding, kijk dan eens op de website www.psyned.nl. Op deze website vindt je veel psychologen die jou hierbij zouden kunnen helpen.

Met vriendelijke groet,
Team PsyNed
Veerle
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut