Vrouw depressief, scheiding.

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Vrouw depressief, scheiding.

door sanderdeneijs » zo 16 sep 2018, 13:46

Beste mensen van Psycholoog-nu.nl,

Afgelopen periode heb ik in een rollercoaster gezeten van emoties. Dit komt doordat mijn vrouw 19 aug heeft aangegeven te willen scheiden. Nu zijn er een aantal dingen gebeurt afgelopen jaar, die ze niet goed heeft kunnen verwerken. Naar mijn idee, maar ook vrienden van haar, loopt ze met een depressie. Zelf wil ze daar niets van weten, maar ze heeft echt hulp nodig.

Jaarlijks heeft ze last van een winterdip, maar aar is ze niet uitgekomen laatste jaar. Ze heeft ook een zwaar verleden met haar thuissituatie ( toen ze nog thuis woonde op jongere leeftijd ) waarvoor ze in het verleden in behandeling is geweest.

Om het verhaal wat toe te lichten hier wat dingen die afgelopen periode zijn gebeurt, en die invloed hebben in mijn ogen.

We hebben er heel lang over gedaan om ouders te mogen worden ( jongste is nu net 2 jaar geworden ). Dit is met veel toeters en bellen wel gelukt. Jongste kwam een week na geboorte met een zware infectie in het ziekenhuis te liggen, waar ze bij is gebleven ( 2 weken lang ).

In december 2017 is een collega van haar overleden. Dit heeft haar wel aangegrepen. Ook in december heeft ze een ( lichte? ) burn out gehad en oplichting door onze huisverhuurder. - € 2000,- 'schade'. Dit latste heeft ons bezig gehouden tm februari.

Daarnaast was onze financiële positie niet al te rooskleurig, terwijl ze van 'vastigheid' houd. Dit heeft geleid tot een brief ( 8 Mei ) loonbeslag aan haar gericht. Echter is dit de volgende dag ongedaan gemaakt.

Ook hebben we tm april 2 huizen gehad ( 7 jaar lang ), maar werd deze per 1 juni 2018 verkocht.

In Juli is ze gaan beugelen, op eigen verzoek, omdat ze zich heel onzeker voelde over haar tanden, en heeft ze haar wenkbrauwen permanent laten maken. Beide zijn haar tegen gevallen.

In haar beroep voelde ze zich onzeker, en was haar duo collega de 'leukere' collega, waar ze ook moeite mee heeft gehad. Ze heeft zelfs gesproken om ander werk te willen gaan doen, zo onzeker dat ze was. Sinds begin dit jaar was dat 'ineens' allemaal weg.

Regelmatig last van zware hoofdpijn / Migraine, en af en toe dat ze zelf inzag dat ze in een flinke dip zat.

In April heeft ze haar vader sinds lange tijd weer gezien en gesproken.

In Juli zijn we nog samen gaan kijken naar nieuwe huizen omdat we de lasten wat wilde verminderen. Ze klaagde wel dat ik voor mijn werk ( zelfstandig ondernemer ) veel van huis was, en niet de gezinsman was die ze wenste. Aan de andere kant waren de financiën ook niet super door een heel slecht jaar hiervoor.

Begin Juli hebben vriendinnen aangegeven dat ze professionele hulp moest zoeken, maar helaas heeft ze dit niet gedaan. Ze zoekt wel haar heil bij een 'hocus pocus' vrouwtje die spanningen weg neemt.

We hebben in Juli een fijne vakantie achter de rug gehad, maar door het seizoen moest ik weer veel werken. Ondanks dat hebben we wel een en ander samen ( met en zonder kids ) kunnen doen. Dit heeft ze later als 'kleine geluksmomenten' aangeduid. Vriendinnen van haar gaven mij aan dat ze zagen dat het beter ging tussen ons.

Terug gaan werken na haar vakantie zag ze erg tegen op ( 10 Augustus weer gestart ).

Dit is natuurlijk heel wat, en mijn vrouw is redelijk hoog gevoelig. Ze wenst graag op tijd haar rust te hebben, wil stabiliteit.

Uiteindelijk heeft ze de stekker eruit getrokken omdat ik niet de familieman was die ze graag had, en dat ik haar nooit op de 1e plaats zou hebben gezet ( in haar ogen ging werk voor haar ). Zelf ben ik er redelijk van overtuigd dat het financiele deel ook een stuk mee speelt.

Echter hebben al deze gebeurtenissen er in mijn ( en meerdere ) ogen tot geleid dat ze langzaam in een depressie terecht is gekomen. Echter ziet ze dit zelf niet. De beslissing om te gaan scheiden is in mijn ogen niet op het beste moment gekomen qua psychologische toestand van haar.

Nadat ze had aangegeven te willen scheiden, stond er op 24 Augustus al een Mediator op de stoep, kwamen ze de 26e om ons huis in de verkoop te zetten, en had ze een week later al een bod gedaan op een ander huis ( maar kreeg financiering niet rond wegens nog getrouwd ).

De laatste tijd is ze in plaats van gestructureerd redelijk chaotisch en ondoordacht aan de slag. Ook is ze veel moe.

Nu weet ik dat de relatie ten einde is, maar aangezien we beide voor de kinderen moeten zorgen, heb ik hier wel mijn 'twijfels over' bij haar gesteldheid.

Hoe kan / mag en moet ik hiermee omgaan?
sanderdeneijs

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut