Vrouw wil scheiden

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Vrouw wil scheiden

door Rudy » ma 05 jun 2017, 15:54

Beste,

Ik ben nu reeds 7 jaar getrouwd en heb juist te horen gekregen dat ze niet meer van me houdt en dat ze wil scheiden. De laatste 2 jaren ging het al niet goed. Ik voelde het wel en vroeg wat er scheelde maar telkens kreeg ik het antwoord dat er niets was. Ik dacht dat dit kwam doordat we geen kinderen konden krijgen en na 2 keer negatieve IVF behandeling zag ze het niet meer zitten om daar verder in te gaan. Kan de liefde terug komen of moet ik gewoon de handdoek gooien? Kan een relatietherapeut helpen of is dat verloren tijd? Ik zou graag willen weten wat er nu echt mis is gegaan. Mijn gevoel zegt de moeder dochter relatie. Ze komt uit Hong Kong en heeft haar familie achter gelaten ( ze bezoekt ze bijna elk jaar). Ze chat elke dag met haar moeder en die klaagt altijd over van alles. Ik kan niets negatief zeggen of gewoon wat commentaar geven over haar moeder of ze (mijn vrouw) wordt kwaad.
Kan ik mijn vrouw terug winnen?

Groetjes,

Rudy
Rudy

Re: Vrouw wil scheiden

door Team PsyNed » ma 12 jun 2017, 12:55

Beste Rudy,

Wat een verdrietige en moeilijke situatie voor jou. Ik kan je helaas geen direct antwoord geven op je vraag of relatietherapie zou kunnen helpen. Het lastige aan deze situatie is namelijk dat je vrouw degene is die aan heeft gegeven te willen scheiden. Het is dan ook echt aan haar of ze ervoor open staat om in jullie relatie te investeren.

Je geeft aan dat je de afgelopen jaren wel aanvoelde dat het niet helemaal goed ging tussen jullie en dat je partner toen aangaf dat er niets aan de hand was. Zou het wellicht kunnen dat zij het erg moeilijk vond om te delen dat er iets niet goed zat? Uit je verhaal begrijp ik dat jullie een moeilijke periode achter de rug hebben (met de IVF behandelingen) en dat jouw vrouw vanuit Hong Kong hierin is gekomen. Ik kan me voorstellen dat zij het hier erg moeilijk mee heeft gehad. Wellicht kon of durfde ze dit niet te delen, en is het op een gegeven moment teveel geworden voor haar.

Of relatietherapie jullie zou helpen, ligt er dus allereerst aan of je vrouw daarvoor open staat en in jullie relatie wilt investeren. Het lijkt mij echter voor haar ook belangrijk om te ontdekken waar ze momenteel behoefte aan heeft. Nu begrijp ik uiteraard dat jij zou willen weten wat er mis is gegaan, maar probeer je vrouw daarbij de ruimte te geven die zij nu nodig heeft. Je kunt bij haar aangeven dat je het graag over de situatie wilt hebben en wilt begrijpen hoe zij zich voelt. En dat dit op haar tempo kan en dat je haar daarvoor ook de ruimte geeft.

Mocht je vrouw uiteindelijk openstaan voor relatietherapie, denk ik dat een relatietherapeut jullie veel kan bieden. Jullie kunnen leren om open naar elkaar te zijn, naar elkaar te luisteren en begrip voor elkaar te krijgen. Daarnaast kan het helpen om je weer meer verbonden te voelen met je partner.

Hopelijk kun je hier wat mee. Veel succes en sterkte gewenst.

Vriendelijke groet,

Carmen
Psycholoog Zaandam
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut