Waar ging het mis?

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Waar ging het mis?

door A_noniem » vr 20 jul 2018, 09:53

Mijn vrouw en ik zijn 6 jaar samen, waarvan 2,5 jaar getrouwd en ruim 2 jaar een mooie dochter.
6 jaar geleden hadden wij beide een zeer slechte relatie en door hier met elkaar over te praten hebben we elkaar "gevonden".

Nu, 6 jaar later, loopt de relatie ineens stroef. Mijn vrouw geeft aan dat ze meer wilt merken dat ik van haar hou. Ook heeft ze het idee dat we ons teveel op onze dochter hebben gericht en daardoor minder oog voor elkaar hebben gehad de laatste maanden. Ook al levert dat geluk op.
Ik kan het daar niet mee oneens zijn maar ze stelt nu voor een week elders te gaan wonen om te kijken hoe ze dit ervaart.

Aan mijn kant van de relatie zal ik er alles aan willen doen om haar en onze dochter gelukkig te maken. Ik kan me niet voorstellen dat deze dingen de aanleiding zijn om meteen een week elders te gaan wonen maar krijg maar niet boven water wat het probleem is, ervan uitgaande dat er een ander probleem speelt.

Ze heeft heel veel moeite met het praten over haar gevoelens.
Ik heb relatietherapie voorgesteld, hopend dat dit verheldering geeft op de kern maar ze wilt toch liever eerst die week aankijken. Ik heb weinig keus dan hierin mee te gaan natuurlijk, maar vind het erg zielig voor onze dochter.

Zijn er nog tips voor ons / mij in deze situatie?
A_noniem

Re: Waar ging het mis?

door Team PsyNed » do 02 aug 2018, 17:26

Beste A_noniem,

Bedankt voor je adviesvraag. Allereerst vind ik het fijn om te lezen dat jullie samen zo'n mooie dochter hebben en 6 jaar lang een goede relatie hebben gehad. Jammer dat het nu even stroef loopt. Om te kunnen genieten van goede tijden moeten er soms ook minder goede tijden zijn. Daarnaast vind ik het knap dat je je open stelt op dit forum en om tips durft te vragen.

Je vrouw wil meer merken dat jij van haar houdt. Eigenlijk is dit een hele concrete vraag van haar. Dat zij een weekje ertussenuit wil geeft jou de kans om haar te laten zien hoe veel jij echt van haar houdt en voor haar wil gaan. Je geeft aan dat je er alles aan wil doen om haar plus jullie dochter gelukkig te krijgen. Je kunt bij jezelf nagaan in hoeverre jij dit al aan haar merken en wat je nog extra zou kunnen doen.

Ook geef je aan dat je vrouw moeilijk over haar gevoel kan praten. Weet je ook waarom niet? Vraag dat uit en complimenteer haar als ze dit wel doet. Je gaat er van uit dat er een ander probleem voor haar speelt. Zolang zij dit niet aangeeft kan jij daar ook niets mee. Probeer haar veilig te laten voelen vanuit de liefde die jij voelt voor haar. Als jullie er samen niet uit komen kan een relatietherapeut hier inderdaad heel erg goed bij helpen. Mocht je er één nodig hebben kijk dan op http://www.psyned.nl voor informatie over de relatietherapeuten bij jullie in de buurt. Of bel naar 085-4014721, dan kunnen wij je telefonisch verder helpen.

Heel veel succes!

Met vriendelijke groet,

Lynn
Team PsyNed
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut