waarom wordt ik niet serieus genomen

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

waarom wordt ik niet serieus genomen

door zomoedeloos » ma 16 apr 2018, 08:48

Mijn man en ik hebben al langer relatieproblemen. Het schort bij ons vaal aan de communicatie en dus het begrijpen van elkaar. Nu heeft hij een half jaar geleden een hoop stress op zijn werk gehad en daardoor hartritmestoornissen ontwikkeld. Verder slaapt hij slecht en staat hij onder behandeling voor beide dingen in het ziekenhuis. Dit brengt nog meer stress in ons gezin. Ik probeer te luisteren naar zijn problemen en met hem mee te denken waar ik kan. Nu heb ik laatst geprobeerd te praten met hem over onze relatieproblemen en wat mij dwarszit maar hij werd boos omdat hij "mijn" problemen er niet bij kan hebben. Het gevolg is is dat ik niet meer weet wat ik moet doen en bij wie ik terecht kan als ik ergens mee zit. Mijn vertrouwde haven is verdwenen. ik loop steeds vaker tegen onze relatieproblemen aan. Ik merk dat ik steeds minder voor hem ga voelen en dat ik niet meer blij ben als hij bij mij in de buurt is. Ik wordt een beetje gevoelloos voor hem. Hoe kan ik hem bereiken? en laten weten dat mijn problemen ook echt serieus zijn en ik dit zo graag wel oplossen. Hij probeert soms echt wel een beetje aardig en lief te doen. maar ik heb gewoon echte aandacht nodig zeker nu het met mij ook niet goed gaat. En hoe diep mijn depressie gaat wil hij niet zien. Er zijn nog wat randproblemen die ook niet helpen maar dat is zoveel om hier te noemen. Ook heeft hij jaren geleden wel eens gezegd dat onze tijd wel komt (als de kinderen groot zijn) We deden en doen bijna nooit samen iets. Nu is zijn vader 2 jaar geleden overleden en nu steekt hij zoveel energie in zijn moeder en dus kom ik voor mijn gevoel weer op de laatste plaats. Voor zijn verjaardag en met kerst geef ik tegenwoordig maar een dinerbon of zo zodat hij wel een keer met mij uit moet. IK huil dagelijks en ben al mijn energie kwijt. Ik weet het gewoon niet meer. Scheiden is zo'n stap zeker nu we nog een dochter hebben van 7 jaar en ik haar leven niet zomaar wil ontwrichten Ook heb ik geen werk en dus ben doodsbang dat als ik ga scheiden ik mijn kinderen niet meer kan geven wat ik nu kan en we misschien wel in armoede moeten gaan leven. Ik ben 47 jaar zonder diploma's en dus zijn de baantjes vrij schaars. Daar ben ik al naar op zoek gegaan. IK zit dus helemaal vast, ben depressief en soms hoop ik zelfs dat ik bv in het ziekenhuis beland zodat zijn ogen misschien worden geopend en inziet dat ik er ook nog ben.
zomoedeloos

Re: waarom wordt ik niet serieus genomen

door Team PsyNed » ma 23 apr 2018, 13:50

Beste Zomoedeloos,

Aller eerst wil ik zeggen dat ik het knap vind dat je hier zo open en eerlijk over vertelt. Het klinkt alsof je in een lastige situatie zit en je even niet meer weet wat je moet doen. Goed dat je advies vraagt.

Uit je verhaal begrijp ik dat het de laatste tijd niet erg goed gaat met de gezondheid van jouw man en dat dit veel effect heeft op jullie relatie. Je geeft aan dat je eigenlijk niet aan mag geven waar jij mee zit en waar je verdrietig van wordt, omdat hij al genoeg heeft aan zijn eigen problemen. Ik kan me voorstellen dat dit iets met je doet. Je wil natuurlijk eerlijk kunnen zijn over hoe je je voelt en over dat je dingen graag anders zou willen zien. Ook geef je aan dat je gevoel voor hem hierdoor verminderd en het lijkt alsof je dit eigenlijk wil voorkomen.

Je geeft aan dat hij vaak negatief reageert wanneer jij bij hem aangeeft wat je dwars zit. Ik denk dat het goed is om echt een keer goed met hem te gaan zitten en hem te vertellen hoe je je hier nu echt bij voelt. Je moet aan jezelf blijven denken, geef aan hoe ongelukkig je op dit moment bent. Ik denk dat hij nog niet helemaal beseft hoe diep je er op dit moment doorheen zit. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat hij wilt dat jij je zo voelt. Vertel hem ook gerust dat je nu heel erg twijfelt aan of je verder wil met hem, misschien dat dit zijn ogen zal openen. Goede communicatie is in dit soort situaties (of eigenlijk altijd) ontzettend belangrijk.

Ik hoop dat je de kracht kunt vinden om het gesprek met hem aan te knopen, ik wil je in ieder geval heel veel succes wensen!

Groetjes,

Renée
Team PsyNed
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut