Wantrouwen

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Wantrouwen

door EPR » za 13 jul 2019, 14:13

Ik ben nu 1,5 jaar samen met H en we kennen mekaar bijna 2 jaar.

Onze relatie is wat ingewikkeld begonnen, het is niet geheel gegaan zoals het zou moeten gaan..

Ik leerde hem kennen als vrijgezel en ik was vrijgezel.

Na 3 super leuke dates belande we in bed. We appten nog veel, ik was daarna zelfs gaan eten in het restaurant gaan eten waar hij werkte, etc. etc.

Na een paar weken deed hij erg afstandelijk en ik dacht "ah ja, die ziet het niet meer zitten ofzo".

Ik vroeg hem op de man af wat het nu voorstelde voor hem en hij zei "ik ben niet op zoek naar een vaste relatie maar ik vind het wel erg gezellig met jou en wil je graag blijven zien" ik was ergens opgelucht want ik was ook niet op zoek naar een vaste relatie!

Een week later ik ben wat aan het scrollen door m'n facebook en ik zie ineens een status aankondiging

"H heeft een relatie met...". Ik schrok daar wel een beetje van want tegen mij zei hij dat hij daar niet naar op zoek was en ik wist al zeker niet dat hij met iemand al bezig was. Niet dat hij mij dat had moeten zeggen maar H was van in het begin een erg eerlijke en open man, vandaar dat het mij verbaasde.

Ik confronteerde hem daar direct mee en zei me dat we moesten afspreken en dat hij het me zou uitleggen.

Paar dagen later zag ik hem en hij vertelde me dat het "zo gelopen was". Voordat hij het wist was het Facebook official. Zijn woorden waren nog "ja, het ging zo snel ineens en opeens was het Fb official maar dan leer ik in die tussentijd ook nog eens jou kennen.." blablabla

Mij kon het daarna niet heel veel schelen, ik voelde nog niks voor hem en ik wou gewoon wat lol en we konden het enorm goed met elkaar vinden dus mij niet gelaten dat hij een vriendin had "ineens".

Om het verhaal heel kort te maken..

we bleven afspreken, uitgaan, spelletjes spelen, koken, ontzettend veel lachen en natuurlijk het bed delen etc etc. Ik zag hem meer dan zijn eigen vriendin. Dit kwam ook omdat zijn vriendin in een ander land woont en ik in dezelfde stad.

Uiteindelijk begon ik dan toch gevoelens voor hem te krijgen en heb dit dan ook direct aan hem opgebiecht. Zijn antwoord was duidelijk "zolang ik met haar ben zal het niks worden tussen ons en ik ben niet van plan er nu een punt achter te zetten". Dus lag het eigenlijk aan mij voor een beslissing in te nemen, should I take it or leave it... Natuurlijk hopeloos verliefd heb ik letterlijk voor hem gevochten.

Ik deed dit niet zomaar want ik had mijn soulmate gevonden. Nooit gedacht dat het zelfs bestond dat mensen zo goed bij elkaar kunnen passen.

Ik had al een lange relatie achter de rug van 11 jaar waarvan ik een aantal jaar getrouwd ben geweest.

Daarom dacht ik dat de "ware" liefde gewoon niet bestond en dat alleen in sprookjes voor kwam.

Het deed me dan ook enorm veel zeer als hij in de weekenden naar zijn "vriendin" ging. Na 4 maanden heb ik hem dan eindelijk een beslissing laten nemen. Zij of ik, anders zie je me nooit meer en is het contact verbroken, voorgoed. Ik gaf hem week hem een week de tijd, een volledige week samen met haar en daarna moest hij zijn keuze maken. Na 3 dagen kreeg ik bericht dat hij een punt achter zijn relatie had gezet en smeekte me zijn kant op te komen, naar zijn familie (dit was rond de kerstperiode).

Ik heb dit dan ook gedaan en ging kennis maken met zijn moeder, zus en broer.

Sindsdien zijn we onafscheidelijk.

We hebben een mega hartstochtelijke relatie, 2 handen op 1 buik en kunnen mekaar niet missen.

Nooit gedacht dat dit gevoel bestond. Nu bijna 2 jaar kan ik zelfs zeggen dat we nog verliefder zijn dan in het begin.

Maar... er is een kink in de kabel...

Ik ben nog nooit in m'n leven zo jaloers geweest, wantrouwend en onzeker.

Er spookt dan ook continu van alles door m'n hoofd.. scenario's waaraan ik hem kan verliezen.

Op m'n hoede voor wat kan komen maar totaal niet aan de orde is...

Ik denk dan ook steeds dat hij zo verliefd zou kunnen worden op een ander want als hij een biertje te veel op heeft en ook omdat hij zo'n sociale gast is ben ik bang dat wat ik gedaan heb bij hem dat een ander dat ook zou kunnen doen.

Ik zou hem op z'n woord moeten kunnen geloven want hij zegt dat hij de ware heeft gevonden en dat hij daar altijd op heeft gewacht en dat ik gelukkig voor hem heb gevochten...
Maar toch vertrouw ik het niet.. ik haal scenario's in mijn hoofd en mijn hart ligt op mijn tong.
Ik uit dan ook alles wat ik denk en wat ik zie en hoe ik het interpreteer. In het begin kon hij daar moeilijk mee omgaan en hebben we ook veel ruzies erover gehad.
Nu anderhalf jaar later merk ik aan alles dat hij enorm veel rekening met me houdt en dat ik hem zou moeten geloven en vertrouwen maar toch is het sterker dan mezelf.
Ik ben zo bang dat hij zijn geduld gaat verliezen en dat ik het kapot maak hiermee.

Wat moet ik doen om deze madness uit m'n hoofd te halen?
Ik wil hem niet verliezen en zeker niet hierdoor..
EPR

Re: Wantrouwen

door Beheerder » wo 17 jul 2019, 12:22

Beste EPR,

Wat heb je veel meegemaakt met H. Ik kan me voorstellen dat het je niet helemaal lekker zit. Jij bent er immers zelf ook pas later achter gekomen dat hij een vriendin heeft, terwijl jullie het voor jouw gevoel samen leuk hadden. Ik vind het goed dat je hem een ultimatum hebt gesteld, omdat je het idee had dat het op deze manier niet langer door kon gaan. Daar geef ik je ook zeker gelijk in, aangezien dit een lastige situatie was.

Je geeft aan dat de relatie die jullie nu hebben heel goed is, maar dat je toch angstig bent door de verschillende scenario's die je in je hoofd bedenkt. Als ik het goed begrijp, heb je het met je partner hier al over gehad. Hij heeft je aangegeven dat je de ware voor hem bent en dat hij gelukkig is met jou.

Ondanks dat je dit gesprek met hem gehad hebt zit het je nog niet lekker. Je vertrouwt het niet en bent bang dat hij boos wordt uiteindelijk. Ik weet zeker dat een relatietherapeut jullie hier goed bij zou kunnen ondersteunen. Een relatietherapeut kan jullie helpen elkaars gedachtes te begrijpen en het van de andere kant zien. Mocht je het niet prettig vinden om hierover met je partner in gesprek te gaan, kan je hier ook individueel voor naar een psycholoog toe gaan. Die kan je tools geven om hier aan te werken.

Ik wil je graag hierbij helpen! Je kan me bereiken op 085 401 47 21. Je kan ook even op www.psyned.nl kijken, daar staan alle psychologen op waarmee ik samenwerk.

Heel veel succes!

Hartelijke groet,

Melissa
Team PsyNed
Beheerder
Beheerder

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut