Wat heb ik meegemaakt

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Wat heb ik meegemaakt

door Leeuwin » vr 17 feb 2017, 20:00

Ik was 36 jaar getrouwd met mijn man. Up en down in ons huwelijk maar door praten kwamen we altijd weer uit. Dit in tegenovergestelde van zijn pa en ma. Pa was baas en ma volgzaam. Nooit geen ruzie want dat werd in slaapkamer zonder kinderen gedaan.Pa stopte 2 maal plotseling met werken en ma kon de finaciele troep op ruimen. Het lag altijd aan een andere volgens zijn pa. Vanaf 50 jaar niet meer gewerkt alleen zijn eigen ding gedaan en moeder moest hem daarin volgen. Zijn zus heeft zich verzet tegen pa maar mijn man en zijn broer niet. Mijn ex deed heel goed zijn best om de beste te zijn, wil graag winnen.

In 2004 is mijn vader getorven. Voor mijn ex zijn maatje. Leerde hem klussen en andere leuke dingen doen. Gaf mijn ex zelfvertrouwen dat hij dingen goed kon doe. Mijn ex vond wel erg als het niet goed was omdat hij beter dan mij vader wilde doen. Toen mijn vader plotseling stierf aan hartaanval wilde mijn ex meer sex, verplicht elek week op woensdag. Ik kon het niet omdat ik teveel verdriet had. De begravenis moest nog geregeld worden. Hij had er begrip voor. (in 2015 gaf hij aan spijt te hebben dat hij dit aan mij gevraagd had). Dus na tijdje ging alles weer zijn gangetje op alle gebied. Hij was gelukkig. In 2016 stierf plotseling zijn buurman waar hij als kind veel hielp op de boerderij. mijn ex deed daar veel goede dingen. Toen kwam hij half jaar later aan dat hij naar andere vrouwen wilden. Hij wilde meer sex. Wij hebben hierover gepraat en hem zijn behoefte gegeven. Was voor mij ook prettig. Wij zijn ook in relatietherapie gegaan. Dat ging goed zolang het over mijn tekort komen was. De therapuet heeft een keer in een persoonlijk gesprek aangegeven dat mijn ex naar andere vrouwen wilden omdat hij nooit met andere vrouwen had gedaan en daar nieuwsgierig naar was. Dit had mijn ex tegen de therapeut vertelt. Ook dat hij veel prono keek ect. Mijn ex vertelde dat dit niet waar was. Hij is een zakenman dus eigen laptop waar hij op werkte. Plotseling kreeg ik 3 emailtjes van onbekende vrouwen in mijn emailbox. Volgens mijn ex een foutje van de andere personen. Had niets met hem te maken. Hij werkte wel veel en door praten kreeg ik hem weer in balans. Probeerde hem de inzicht te geven van balans in het leven,

Wij gingen verder en hadden een moeilijke tijd met mijn puberdochter. Zij werd door hem op handen gedragen en droeg graag uitdagende kleding. Liep weg en kon uit niets ontploffen. Ik was altijd piespaaltje alles was fout aan mijn volgens mijn dochter en dat was dus waar volgens mijn ex. Hij had alleen hele leuke dingen met haar en wees haar nooit op haar verantwoordelijkheid. Ik moest meer aan me laten doen, geestelijk omdat ik niet goed spoorde. Ik heb allerlei therapieen gevolgd o.a om zaken uit verleden te verwerken ( die iedereen wel heeft) en zelfvertrouwen op te bouwen. Mijn dochter moest op kamer. ze was niet tegen te houden, niet over te spreken. Verschillende studie begonnen en niet afgemaakt. Uiteindelijk bleek mijn dochter een burn-out en depressief te zijn. Dat zijn lozers en dat kan zijn dochter niet zijn, dus heeft ze ook niet. Pa geloofde haar niet. Ik ben met haar therapie traject ingegaan waarvoor ze me nog dankbaar is. Ik had een hbo studie en ik werkte bij de overheid. Nooit klachten over mijn gedrag of werk. Alles was met mijn ex te bepreken maar niet het gedrag van mijn dochter.

In 2009 werd zijn vader ziek, Kanker en liet zich niet meer behandelen. Met de kinderen werd niet over de ziekte gesproken. De zus van zijn ex ging mee naar huisarts en hield alle inforamtie voor zich. Mijn ex na een gezamelijk gesprek meer naar zijn vader gegaan. Mijn ex besprak wat hij zag en voelde. Ik stimuleerde hem ook als hij zijn gevoelens en daden niet durfde te laten zijn bij hem thuis mdat hij wel wilde maar niet durfde. Toen zijn vader gestorven was zakte hij weg. WIlde niets meer alleen in een stoel achter zijn laptop zitten. We mochten niet tegen hem praten en sloot zijn computer en zijn telefoon voor ons af. ALs hij nog maar dacht dat we iets zouden kunnen zien viel hij uit naar ons. ALs we dit aangaven was dit niet waar wij zagen het niet goed. In 2010 zei hij plotseling dat hij ging scheiden. Hij was naar de psycholoog geweest en had daar gevraagd of hij mocht scheiden. De psycoloog belde me op dat hij heel raar gesprek von en hoe het met mij was want het klopte niet. Hij vroeg of hij gechanteerd werd. Ok bij de huisarts had de deur open gedaan en gemeld dat hij ging scheiden en was weggeweest,

Ik was helemaal ondersteboven en zakte door het ijs. Binnen week moest ik opstaan en een huis kopen. Ik heb toe een huis gehuurd en hij heeft helpen klussen. Ik had gewoon niet door dat ik uit mijn eigen huis was gezet. Mijn omgeving gaf aan dat het goed was dat ik weg ging een nieuw leven. Ik begreep het gewwon niet kon het niet vatten. Gelijk zaten we bij de scheidingmediator die het een rare scheiding vond. Met name zijn gedrag. Hij benaderde alles zakelijk zonder emoties.

Gelijk had hij een vriendin via een website. een oudere vrouw met kleinkinderen. Zij vonden hem geweldig en ook zijn kinderen. Op zijn werk waren volop problemen, veranderingstraject met een coach waar hij alles goed deed en zijn hogere bazen niet. Zijn hogere bazen hoorde ik later waren zijn gedrag beu. Snel raakte we weer aan de praat en bij elkaar. HIj gaf aan dat zijn hart bevroren was en hij niet meer voelde. Hij kon ook onze huwelijkstijd van toen 30 jaar niet meer herinneren. ALles was grijs.

Weer mooi jaren gehad en vaak gesproken over gevoelens ect. Hij gaf ook aan dat hij met 2 andere vrouwen had gedat waronder een psycholoog die had aangegeven terug naar zijn vrouw te gaan omdat hij er nog zoveel van hield. Hij gaf ook aan dat ik nooit uit zijn gedachten was geweest. Hij wilde geen scheiding ect meemaken. Ik had hem gered. Hij was ook gelukkig en had balans i werk en prive terug gevonden. ( = werk is hobby gevaar). Ook had hij de auto van de zaak eindelijk gekregen waar hij zo had gestreden. Wel had hij in de winter last van een winterdip. Hij wilde dan niets meer. Zodra lente werd kreeg je naar buiten en werd hij weer vrolijker.

Een keer had hij nog een bezoekje van zijn ex secretresse die ook rare verhalen had. Vreemdgaan ect en sexueel grenseloos gedrag. Hij vond dit geweldig van haar. Ze had van een man bedrijfsgeheimen en als deze openbaar zouden worden zou die man alles verliezen. Hij vroeg hoeveel kans ze zou hebben als ze dit middel zou gebruiken. Ik heb hem toen het juridisch kader uitgelegd. In 2017 kwan dit verhaal weer boven bij me. Hij had vaak veel geld op zak dat op een onvoorklaarbare wijze opwas. Hij kon dit nooit goed terug rekenen. Hij vroeg dan of ik hem vertrouwde en dat deed ik dus liet ik het er bij zitten. Ik legde toen de link niet dit nu schrevende wel doe.

In 2015 weer een sterfgeval van een collega dat hem aangreep. Je zag hem weer wegzakken en ook in februari weer ruzie op het werk. Hij wilde plotseling niet meer op zakenreis naar Midden Oosten. Hij gaf die dag ook aan niets meer te voelen dus ook niet voor mij. Het stopte met praten met mij. Kon bijna geen kontact met hem krijgen. Ik heb hem een gedicht gegeven dat door een borderliner geschreven was. Ik hou van je maar kan het niet zeggen ect.. Hij herkende het maar wilde zich niet laten helpen omdat hij geen emotionele pijnen meer wil hebben. Hij gaf aan dat dat in februari iets geknapt was in zijn hersenen.
Hij had sterke stemmingswisselingen huilen, woede aanvallen stiltebehandelingen( wij zeiden zo weinig mogelijk terug omdat hij dat steeds bozer werd). Hard rijden met veel verkeersbonnen. overmatige alcoholgebruik als het hem lukt, Wij deden helemaal niets goed. Werden respectloos behandelt voor ik en mijn dochter. Andere momenten was hij aardig en zorgzaam maar deze periodes werden minder.In gezin zag men zijn veranderde gedrag en spraken hem daar rustig op aan maar het was allemaal geen waar. Wij deden liegen en bedriegen. Emotionele cantage en manipuleren. Hij was bezig een groot erf te bestraten in zijn vrije tijd, Hij was hier elke vrije minuut mee bezig 9 maanden lang. Wilde nergens naar toe alleen thuis zijn en niet praten over gevoelens, Achter zijn laptop of spelletjes spelen op zijn telefoon. Zich verstoppen op erf als je vroeg om kofie te drinken dan deed je hem controleren. Het was een normale vraag om 10 uur . Alleen over oppervlakkige postitieve zaken praten. Wij hebben hem daarbij zoveel mogelijk ondersteunt en met rust gelaten. Hij wilde ook niet met andere praten wat ik probeerde te stimuleren.Alles wat ik zei na hij in overwegingen en dat was eind van het geprek. Hij was boos op mijn dochter en toen heeft hij gezegd dat hij ging scheiden en als ik niet wilde over het gerecht . Weer moest ik binnen 2 maanden met de kinderen uit ons huis zijn. Nergens was nog over te praten . Hij bepaalde hoe het ging. Hij had die dag ook op werk gehoord dat hij niet meer naar midden oosten hoeft en niet mer hoeft te vliegen. Hij heeft nu een functie dichtbij huis. De verandering op werk sprak hij niet over, Ik mocht ook niet meer naar zijn werk vragen. Geen tv en geen studiosport ( 34 jaar lang zijn tvprogramma) Klusje in huishouden deed hij ook niet meer was niet zijn taak maar hij controleerde wel of ik goed deed. Ik was een slechte huisvrouw want ik poetste niet elke week het plafond van de keuken en op een van de30 raamkozijnen ( boerderij) had 6 weken vliegpoep gezeten.

De laaste 2 maanden waren een hel. Geen communicatie meer va zijn kant. Ik kon blijven wonen in huis en moetst dat kostgeld betalen en huishouden ect doen. Hij leefde dan in de kamer naast mij en als hij mij nodig had kon hij op de duer kloppen. De laatste twee maanden heb ik netjes nog huishouden gedaan, gewerkt, uurhuis gezocht voor de kinderen en hij was alleen bezig de scheiding er door te jagen en aan iedereen te vertellen dat hij een vergissing had gemaakt om mij terug te nemen. De buitenwereld vond het wel raar omdat hij altijd verdedigde dat we zo goed uit de vorige crisi waren gekomen. Hij was zo gelukkig en nu plotseling dit. Hij gaf geen uitleg en praat geen kwade woorden over mij. Hij geeft aan mij aan dat alles weer aan dat alles grijs is en dat hij nooit meer gelukig zou worden.Het boek van 2010 was weer open voor hem en kreeg hij niet dicht volgens hem. Zijn hart is bevoren. Het is kil en koud. Hij wil Alleen wil sterven, weet weer niets meer van mijn tijd met hem maar ook niet van de kinderen. Alleen veel van zijn kindertijd. Hij kwam ook plotseling bij zijn moeder mar die vonden dat hij dat dit niet har zoon was. Hij kwam als 55 plusser bij haar kinderspelletjes spelen. Vertellen dat hij nooit het leven had geleefd wat hij wilde. ( terwijl hij altijd alles heeft mogen kiezen en iedereen hem daarbij gesteund heeft. Hij hoefde helemaal niets want hij niet wilde. Hij bepaalde en het gezin paste zich daarbij aan want het ging toch zoals hij wilde. Hij was heel afwezig en kom opstaan en weglopen zonder iets te zeggen. In gezin wisten niet meer waar hij was alles was afgeschermd. Volgens hem had hij wel gezegd. Ook rekensommen kon hij niet meer maken terwijl het hoofdrekenaar is.

Wij hebben met de huisarts gepraat samen maar alles was gelogen wat ik vertelde. Wat kon ik liegen. De huisarts gaf aan dat hij labiel was en onderzocht moest worden door een psycholoog.Weer dacht de dokter dat hij gechanteerd zou worden. Mijn ex. is geweest met een lijst voor en nadelen van een scheding en hij had toestemming van een deskundige om te mogen scheiden. De psycholoog had gevraagd wat de psycholoog voor hem kon doen en dat was een teken dat hij normaal was want anders had de psycholoog dit wel aangegeven.

Huilend gaf hij zijn angsten aan:
1. niet zonder mij te kunnen leven
2. dat hij zijn kinderen kwijt raakt
3. dat hij het huis kwijt raakt
4. dat hij zijn baan kwijt raakt
5. dat hij gek verklaart wordt.
dag later loog ik dat hij bij mij heeft gehuild want hij kon niet huilen bij mij.

Bij zijn zus heeft hij een verhaal vertelt dt helemaal tegenover dat van mij stond namelijk dat hij 9 maanden bezig geweest is om mij te dumpen. ( toen ik hem dit vroeg was niet war had hij niet gezegd) Hij kon niet in een ruimte zijn met mij ( toen ik hem dit vroeg zei hij e zitten hier toch gezelig, heb ik niet gezegd) ect Dus wat waar is weet ik niet meer.Zijn zus heeft wel duidelijk aangegeven dat ik niet meer in de familie kom. Haar broer deed normaal, Had hij ook gevraagd aan haar en zei zag iets vreemd. Ze zagen elkaar 2 keer per jaar en dan was ze boos en jaloers dat hij alles maar kreeg in het leven en zij een zwaar leven had. Onze kinderen hadden met 18 jaar uit huis moeten gaan dan waren we niet gescheiden. Dit was klap voor de kinderen dat dit zo werd gezegd. De vorige keer (2010) waren we zo gelukkig dat ging niet meer gebeuren volgens zijn zus. Daarom mag hij niet meer met mij in een ruimte zijn en niet meer met mij praten. Hou hij zich netjes aan. Zijn zus is reeds 5 keer verhuisd na de dood van haar vader en nog niet tevrede met haar woning.

Wij hadden gevraagd of mijn ex uit huis even naar zijn vrijgezelle broer ging maar dat kon niet want dan werd een de tuin verwaarloost, het ging toch goed thuis of wil je nooit meer zien? Zijn zus gaf aan dat haar familie nooit het huis uitgaat voor een partner of kinderen. Steeds het afstoten en aantrekken maakt het zo verwarrend. Hij gaf ook aan hele gesprekken met mij te hebben gevoerd maar dit speelde in zijn hoofd af niet fysiek met mij. Hij zijn hoofd was vol en dat lag aan mij. Wij gaven hem alle ruimte en rust die hij nodig had.

Wij gingen met kerst het huis uit. Januari 2016 had hij met Wordfreund een nieuwe vriendin met puberkinderen en roept tegen iedereen dat hij zo goed voor elkaar heeft. Mooie huis, mooie bedrijfsauto, goede baan en leuke vriendin.( deed hij vroeger nooit gewoon was goed genoegd voor hem) Hij praat met niemand over zijn vriendin of over zijn kinderen. Iemand die kritisch is krijgt een flinke boze preek ( zijn ze niet gewend van hem) waardoor de mensen zich terug trekken en alleen nog oppervlakkig met hem praten.Ze schrikken van zijn gedrag. De kinderen mochten alleen over leuke dingen in toekomst met hem praten. Niet over problemen, scheiding ect. scheidng mochten e ook thuis niet praten want dat maakte een emotionele wond open. Zelfs niet over ons huurwoning ect. Wel moeten de kinderen zijn keuze accepteren en moeten met zijn vriendin omgaan terwijl hij ze keihard heeft laten vallen. Aanhoren hoe hij met zijn stiefdochters afziet maar geen ruimte voor verdriet van zijn eigen jong volwassen kinderen Wel voor de buitenwereld een mooi plaatje. Zijn foto's zijn grijs op dit moment van watupp bv.

Zijn vriendenclub heeft hij laten vallen, doet wel of hij heel goed met hun omgaat. Met kerst ect regelt zijn zus voor heel het gezin de kerstdagen ( zijn moeder is in 2016 gestorven) Hij doet nooit niet iets alleen met zijn kinderen. Ik heb weinig contact, alleen zakelijk maar dat is ook warrig. Hij geeft me twee oplossingen. Ik kies er een en hij wil de derde oplossing. Mij maakt iets veel uit. Er zijn vele wegen naar Rome. Problemen oplossen is niet zijn sterkste punt. Ik hou nog van hem maar niet van zijn gedrag op dit moment.

Een lang verhaal maar waar heb ik mee te maken gehad? Iemand die van 1984 tot 2004 ( eerste huwlijksjaren) kan functioneren. Er waren wel altijd ruzie met andere mensen/bazen die hij dan weer uit de weg ging. Hij had altijd een goede verklaring voor. na dood van mijn vader in 2004 zijn de grijze periodes heeft die steeds langer en heftiger geworden en gekleurde gelukkig jaren die mischien korter worden.
Leeuwin

Re: Wat heb ik meegemaakt

door Team PsyNed » di 21 feb 2017, 13:33

Beste Leeuwin,

Bedankt voor je uitgebreide bericht. Ik geloof dat ik nog niet helemaal duidelijk heb wat je vraag is in dit verhaal. Het lijkt er op dat je een zware periode hebt en hebt gehad. Erover schrijven kan een zeer therapeutische werking hebben, en daarom wil ik je dan ook aanmoedigen dit uit te breiden en bijvoorbeeld voor jezelf op te schrijven wat er gebeurd is.

Je kunt dit doen door middel van een levenslijn, waarbij je zowel de grote leuke gebeurtenissen als je negatieve niet leuke gebeurtenissen in de juiste tijdsvolgorde gaat uittekenen. Je kunt per gebeurtenis een stuk schrijven. Over het algemeen brengt dit overzicht in de gedachtenstroom en het kan helpen in de verwerking. Probeer er ook een in een individueel gesprek over te spreken, bijvoorbeeld met de praktijkondersteuner van de huisarts.

Maatschappelijk werk kan je ook goed helpen in situaties waarbij de omgang met ouders/kinderen bemoeilijkt is. Zo te zien is de zorg tot nu toe gericht op je partner, maar ik denk dat het wellicht tijd wordt om die zorg ook eens aan jou te mogen besteden.

Sterkte en succes.

Team Psyned
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut