wat is houden van?

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

wat is houden van?

door Monique1971 » di 26 feb 2019, 11:18

Mijn vriend en ik zijn ongeveer 1,5 jaar geleden bij elkaar gekomen. Hij was toen net uit zijn huwelijk en de inkt op de scheidingspapieren was nog maar nauwelijks opgedroogd. Maar liefde heb je niet altijd in de hand, het komt wanneer het zelf wil. Toch is er afgelopen december een korte breuk tussen ons geweest. We merkten dat we nauwelijks met elkaar over gevoelens spraken. Na een week realiseerden we dat we elkaar misten en hebben elkaar weer opgezocht. Sinds die tijd praten we veel meer met elkaar en met name over onze gevoelens naar elkaar toe.
Nu geeft mijn vriend aan dat hij niet meer weet of hij van mij houdt. Hij heeft zeker de kriebels in zijn buik gevoelt, het echte verliefde gevoel ervaren. Maar nu weet hij niet wat hij moet voelen. Hij geeft heel veel om mij, zegt hij. Maar als hij dat vergelijkt met mij, dan weet hij het niet meer. Hij voelt bij mij de echte liefde richting hem. Als ik hem zeg dat ik van hem houd, zegt hij min of meer plichtsgetrouw dat hij ook van mij houdt. Ik ben, in tegenstelling tot zijn ex-vrouw, iemand die enorme emoties kan laten zien. Van verdriet, boosheid, liefde enz. Zijn ex-vrouw daarentegen (waar hij 16 jaar mee samen was) was vlak in emoties. Mijn vriend weet niet of hij ooit van haar gehouden heeft. Ik denk dat hij misschien wel in een overgangsfase zit van verliefdheid naar houden van. Hij weet niet hoe dat voelt "houden van" of hoe hij dat gevoel kan herkennen. Nu twijfelt hij enorm aan onze relatie en met name aan zijn gevoelens. Hij heeft een lastige tijd achter de rug, worstelt met zichzelf (paar maanden werkeloos, voelt zich niet fit etc.). Ik denk dat dit ook een rol speelt.
Maar ik ben zo bang hem te verliezen. Wat moet ik doen?
Wat kan hij doen om uit te vinden of hij van mij houdt?
Monique1971

Re: wat is houden van?

door Danielmark » ma 04 maart 2019, 10:00

Love is a force of nature. However much we may want to, we can not command, demand, or take away love, any more than we can command the moon and the ...
Now enjoy at your pc PSL Live Streaming now set and get updated Ptv Sports Biss Key for every day to enjoy live cricket.
Danielmark

door Team PsyNed » di 05 maart 2019, 13:41

Beste Monique1971,

Liefde heb je inderdaad niet altijd in de hand. Als het voor jullie allebei op dat moment goed voelde, is het lastig om er niet voor te gaan. Jullie zijn 1 week uit elkaar geweest en hebben gerealiseerd dat jullie niet zonder elkaar konden op dat moment. Goed dat jullie vanaf dit moment weer meer met elkaar in gesprek zijn gegaan, dit niet doen was overigens een van de redenen waarom jullie relatie was stuk gelopen.

Iedereen toont zijn liefde op een andere manier. De een doet dat door middel van het veel te zeggen en de ander doet dit wat ingetogener. Het is lastig om dit te vergelijken met elkaar. Hij is het zo te horen ook niet gewend als iemand goed zijn emoties kan laten zien. Hij is immers 16 jaar samen geweest met een vrouw die dit minder deed. Dat is voor hem natuurlijk ook ineens wennen.

Hij zit op dit moment in de knoop met zijn gevoelens op allerlei vlakken. Hij voelt zich zelf niet fit, hij is een paar maanden werkeloos, lastig dus! Deze twijfelachtige maanden kunnen ook impact hebben op zijn gevoelens voor jou. Doordat hij niet lekker in zijn vel zit, kan het zijn dat hij over veel dingen begint te twijfelen, waaronder jullie relatie.

Om uit te zoeken wat zijn gevoelens voor jou zijn, kan het helpen om naar een relatietherapeut te gaan. Een relatietherapeut kan jullie helpen om te zoeken naar de juiste vraag om antwoord op jouw vraag te kunnen krijgen. Je kan natuurlijk kijken op www.psyned.nl waar je al onze psychologen kunt vinden. Je mag me ook altijd even bellen, zodat ik met jullie mee kan kijken wie het beste bij jullie aansluit.

Ik wens je veel succes in deze lastige situatie!

Hartelijke groet,
Team PsyNed
Melissa
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

door Danielmark » wo 06 maart 2019, 05:01

Mar 6, 2017 - Love is a complex set of emotions, behaviors, and beliefs associated with strong feelings of affection, protectiveness, warmth, and respect for another person. Love can also be used to apply to non-human animals, to principles, and to religious beliefs.
Now enjoy at your pc PSL Live Streaming now set and get updated Ptv Sports Biss Key for every day to enjoy live cricket.
Danielmark

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut