Wat moet ik doen?

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Wat moet ik doen?

door anoniemSS » ma 02 okt 2017, 11:41

Beste,

Ik heb 7,5 jaar een relatie gehad met mijn vriend tot hij een paar dagen geleden toegaf dat hij me enkele keren bedrogen had (enkel kus).

Hij weet niet waarom hij dit gedaan heeft en heeft hier enorm veel spijt van. Hij is geen romantische persoon en heeft veel meegemaakt in verband met zijn gezin (ouder verloren). Hij praat niet veel over gevoelens.

De laatste dagen doet hij zoveel moeite dat niemand hem nog herkent. Hij ziet dat ik de ware ben en dat hij met mij verder wil. Ik deed er ook alles voor en ik ging er zelf onderdoor.

Ik wil met hem opnieuw kunnen beginnen. Ik woon momenteel (na 2 jaar samen te wonen) terug 2 weken thuis. Ik zou met hem terug op date willen gaan en rustig aan zien wat het met ons doet als we terug afspreken. We hebben al wel meer gecommuniceerd in 2 weken dan in de 7 jaar. Communiceren in onze relatie was iets dat ook zelden gebeurde.

Maar het blijft in mijn hoofd spelen, eens een bedrieger, altijd een bedrieger.
Ga ik hem nog kunnen vertrouwen? Mijn toekomst staat misschien op het spel?

Moet ik mijn hart volgen en het nog een kans geven of moet ik hier goed over nadenken?
anoniemSS

Re: Wat moet ik doen?

door Team PsyNed » ma 09 okt 2017, 11:32

Beste anoniemSS,

Uit je verhaal begrijp ik dat je momenteel twijfelt tussen twee keuzes. Je kunt je hart volgen en samen met je vriend werken aan een nieuwe start van jullie relatie, waarin jullie samen weer op date gaan, en vaker met elkaar communiceren. De tweede optie is meer gericht op het verstand: is het wel realistisch om samen verder te gaan? Zal ik hem ooit weer kunnen vertrouwen?

Dit lijkt me geen gemakkelijke situatie voor je. Ik zal proberen wat tips te geven die je wellicht helpen. Allereerst is het goed om te blijven communiceren met je vriend over het gebeurde. Weet hij of hij iets miste in jullie relatie, wat hij mogelijk bij een ander ging zoeken? Wellicht is dit iets waar jullie samen aan kunnen werken.
Daarnaast is het voor jou belangrijk om te bedenken wat jij nodig hebt om het vertrouwen terug te krijgen. Wil je dat hij bepaalde mensen niet meer spreekt, of niet meer naar bepaalde (uitgaans)plekken gaat? Wil je dat hij jou vertelt met wie hij wat gaat doen en wil je dat bijvoorbeeld kunnen controleren?
Wat heb jij nodig om hem steeds wat meer te kunnen vertrouwen?

Vertrouwen terugkrijgen nadat een partner is vreemdgegaan is ontzettend moeilijk en zal tijd in beslag nemen. Maar er zijn zeker stellen die met elkaar verder gaan en dat vertrouwen weer terugkrijgen. Dat wil ik je in ieder geval meegeven. Mocht je er uiteindelijk voor kiezen je hart te volgen en jullie relatie rustig op te bouwen, waak dan altijd wel voor je eigen behoeften en gevoelens.

Veel succes!

Vriendelijke groet,
Carmen
Psycholoog Zaandam
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut