Weg gaan bij mijn vriend?

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Weg gaan bij mijn vriend?

door Charlotte16 » zo 06 mei 2018, 20:59

Hoii,

Ik heb een dilemma.. Een beetje achtergrondinformatie over mij en mijn vriend:
Ik ben 20 jaar en mijn vriend is 27 jaar. We zijn 2,5 jaar samen en we wonen sinds 1 jaar samen. We zijn dus best snel samen gaan wonen. In het begin ging alles goed. De laatste tijd heb ik alleen mijn twijfels..
Ik voel me vaak niet meer blij als ik bij hem ben.. En we zien elkaar al niet zo veel, hij is vrachtwagenchauffeur en ik zit nog op school.
Ik ben vaker chagrijnig en dit valt op bij hem.. Ook hebben we al 3 weken geen seks meer gehad.
Nu is het echter zo dat ik iemand heb leren kennen die in Amerika woont. Hij maakt mij aan het lachen en als ik met hem praat voel ik me wel gelukkig. Ik heb het gevoel alsof ik verliefd op hem wordt... Hij vraagt nu of ik hem kom op zoeken in Amerika, dit zou ik super graag doen om te bekijken of ik echt wat voor hem voel. Echter wil ik niet vreemdgaan..

Als ik bij mijn huidige vriend weg zal gaan, weet ik zeker dat dit hem breekt..

Mijn vraag is nu:
Welk advies kunt u mij geven? Aangezien we al samen wonen, wil ik het niet zomaar uitmaken.. Echter heb ik op dit moment niet het gevoel dat ik met hem oud wil worden en/of kinderen met hem wil..
Charlotte16

Re: Weg gaan bij mijn vriend?

door Team PsyNed » vr 11 mei 2018, 07:30

Beste Charlotte16,

Allereerst wil ik zeggen dat ik het dapper vindt dat je deze vraag stelt. Je noemt het zelf al een dilemma, dit kan ik me goed voorstellen.

Uit je verhaal komt naar voren dat je de laatste tijd veel twijfels hebt over je huidige relatie en dat vooral je gevoel naar hem toe sterk veranderd is. Je geeft aan dat je vaak chagrijnig bent wanneer jullie samen zijn. Dit is begrijpelijk, aangezien je zelf niet lekker in je vel zit. Nu heb je iemand anders leren kennen die jou wél dat fijne gevoel geeft, iemand die je graag zou willen ontmoeten. Dit is iets wat je vaak ziet. Wanneer je zelf niet helemaal gelukkig meer bent in je huidige relatie en je ontmoet iemand die jouw dit gevoel wel geeft, wordt je nieuwsgierig naar die andere persoon. Dit is eigenlijk heel logisch, het zorgt nu voor alleen maar meer twijfels vanaf jouw kant.

Je vraagt je nu af hoe je deze situatie het best aan kan pakken. Ik denk dat het ten eerste belangrijk is om jezelf wat tijd te gunnen om hier goed over na te denken. Je twijfelt of je je huidige relatie moet verbreken en denkt er over na om de persoon in Amerika op te gaan zoeken. Dit is best een groot besluit, waarvan ik denk dat je misschien wat meer tijd nodig hebt om uit te zoeken wat je precies wil. Wat vind je bijvoorbeeld nog wel fijn in je huidige relatie? Wil je echt zonder hem? Het maakt het voor jezelf makkelijker om pas een keuze te maken wanneer je hier echt zeker van bent. Er bestaat namelijk een grote kans dat, wanneer je te snel een keuze maakt, je achteraf spijt krijgt.

Wanneer je uiteindelijk toch het gevoel hebt dat jouw vriend je niet meer gelukkig zal maken, denk ik dat het het beste is om hier eerlijk over te zijn. Je geeft zelf aan dat een breuk tussen jullie hem zal breken, maar het zal hem waarschijnlijk nog meer pijn doen als je niet eerlijk tegen hem bent over jouw gevoelens voor hem.

Ik wil je veel succes wensen met het maken van deze beslissing!

Groetjes,

Renée
Team PsyNed
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut