Wel of niet doorgaan

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Wel of niet doorgaan

door Ikke26 » zo 20 mei 2018, 10:12

Ik heb nu bijna 8 jaar een relatie en weet niet hoe verder. Ik denk/voel dat ik wil stoppen maar Doe t niet want wil t niet. Althans dat denk ik.
Zo klinkt lekker ingewikkeld.,

Het eerste halfjaar ging goed tot ik tijdens de seks in ene een herinnering aan iets seksuele kreeg en ik dicht klapte. Sindsdien staat ons seksuele leventje op een laag pitje, heb ik geen zin meer en als we het weldoen geniet ik niet. Ik ben in therapie geweest en ik zit zelf heerlijk in mijn vel nu. Voel me zekerder en sterker. Alleen qua relatie en zeker seksueel gezien loopt het nog steeds niet.
Ik heb sindsdien ook momenten, meerdere keren per jaar( rond dr 8x) waarop ik denk/voel help dit is t niet, werd in het begin letterlijk ziek van de spanning, zodra ik t dan aan kaarte was t gevoel meteen weg en snapte ik echt niet waarom ik t uit wilde maken, voelde me dan echt weer verliefd.
Ook hiervoor ben ik in therapie geweest en ben r achter gekomen dat t angst was.
Het is toen een tijdje goed gegaan maar nu komt t weer regelmatig opzetten en ik word r gek van, nerveus.
Ik heb t met mijn partner besproken maar die weet volgens mij niet hoe hier mee om te gaan en wuift t een beetje weg. Wil t niet zien.
Een half jaar terug heb ik met mijn partner besproken dat we nog zelf gaan proberen het seksuele gebeuren te verbeteren en anders samen in relatietherapie of seksuoloog gaan, dit gaf rust tot nu. Ik twijfel weer heel erg..
Ik wil niet zo verder, ik wil een bruisend sexleven en levendige relatie waarin ik me goed voel.
Is dit weer angst, voor de toekomst dat t seksueel niet goed komt, of is t zo dat gewoon niet genoeg van m houdt maar t leventje niet op wil geven. Ik weet wel dat ik zou redden alleen Maar wil ik dat ook echt.
Mijn vriend is een hele lieve leuke gezellige man, een fijne partner om mee samen te zijn, ik ben iemand die altijd wel wat onrustig is en vooruit wil.
Het lijkt ook wel of r een patroon in zit..
Seksueel gezien loopt t niet, ga piekeren en ga m dan steeds minder leuk vinden, als ik t dan uitspreek voelt t weer goed als ik dat niet doe wordt t erger.. zoals nu.

Zou relatietherapie iets voor ons kunnen zijn of moet ik mijn gevoelens accepteren of eerst zelf even wat gesprekken om t Helder te krijgen.
Bedankt en Sorry voor het lange verhaal
Ikke26

Re: Wel of niet doorgaan

door Team PsyNed » do 24 mei 2018, 08:13

Beste Ikke26,

Zoals je zelf aangeeft zijn gevoelens best ingewikkeld! Ik kan me voorstellen dat je het af en toe zelf even niet meer weet.
Je zegt dat het eerste half jaar alles goed ging in jullie relatie, totdat je opgegeven moment tijdens de seks herinnerd werd aan een andere seksuele ervaring.
Wat gebeurde er waardoor je hieraan herinnert werd?

Knap van je dat je hebt besloten om in therapie te gaan! Wat fijn ook dat de therapie geholpen heeft waardoor je nu lekkerder en zelfverzekerder in je vel zit. Toch is het op het gebied van seks en je relatie nog niet helemaal waar je op hoopt. Wellicht is het verstandig om toch nog een keer in te zoomen op de seksuele ervaring waarover je beschreef. Misschien heb je deze nog niet volledig verwerkt, waardoor iets je tegenhoudt. Wat brengt je zo aan het twijfelen over je relatie? Het lijkt me erg frustrerend om hier letterlijk ziek van te worden. Goed om te horen dat je op de momenten dat je je twijfels hebt, het meteen bespreekbaar maakt bij je partner.

Het lijkt me zeker goed om gezamenlijk langs een seksuoloog te gaan. Een seksuoloog kan jullie helpen om samen te ontdekken hoe jullie allebei weer het plezier kunnen terugvinden in seks. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je opdrachten mee naar huis krijgt die je moet doen, die tijdens de volgende afspraak besproken worden. Het doel hiervan is om de blokkade te vinden die jullie tegenhoud. De opdrachten kunnen opdrachten zijn die jullie gezamenlijk moeten uitvoeren of individueel. Je hebt in ieder geval duidelijk het doel voor ogen waar je graag naar toe zou willen. Dit is iets waar je met een seksuoloog ook goed naar toe kan werken.

Het is vooral goed om je gevoelens uit te spreken tegenover je partner. Op die manier kunnen jullie hier samen aan werken en sta je er niet alleen voor!

Ik wens jullie veel succes!

Groetjes,
Team PsyNed
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team PsyNed

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut