Ik wil dat hij met haar stopt en voor mij kiest

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 2 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

Ik wil dat hij met haar stopt en voor mij kiest

door maanmeisje1983 » do 23 aug 2012, 08:38

Hallo,

dit wordt een lang verhaal maar probeer het zo kort en duidelijk mogelijk te maken.
Ik en mijn ex hadden ooit een relatie, 12 jaar geleden. Dat is toen uitgegaan omdat we jong waren, zo gaan die dingen. Maar we hebben elkaar nooit los kunnen laten. Hij heeft relaties in de tussentijd gehad, ik niet. De laatste jaren zijn we heel veel bij elkaar en de laatste 2 jaar hebben we een soort relatie zonder dat het zo heet, maar heeft alle aspecten hiervan. behalve intimiteit. We zien elkaar iedere dag en zijn heel erg op elkaar gesteld. Twee jaar geleden is er adhd bij hem geconstateerd en als ik hem vroeg waarom erg geen sex tussen ons is, zegt hij dat dat TE is. Hij vind dat ik dan 'te dichtbij' kom. Maar, hij heeft het wel over de toekomst, hoe onze kinderen zullen zijn, ik krijg een nieuw huis en wil daar een kamer hebben om een plek voor zichzelf te hebben etc.

Nu is het geval dat hij is gaan scharrelen met een ander. Ik ben daar achter gekomen omdat een vriendin van mij ze heeft gezien in het zwembad. Sindsdien is het een groot drama. Ik wilde dat hij een keuze maakte; of met mij verder en haar niet meer zien of met met haar verder en mij niet meer zien. Hij wil geen keuze maken, wil geen ruzie met haar en mij niet kwijt. Er verscheen een foto van hen op facebook en dat heeft het alleen nog maar erger gemaakt. Ik heb gezegd dat ik dan met een ander zou gaan en dat was ik ook van plan. Maar het voelt voor mij als vreemdgaan, dus heb dat laten verwateren. Vervolgens ben ik weggegaan naar een eiland om na te denken en hebben geen contact gehad. Toen ik terug was zocht hij me direct op. Hij vertelde hoe dom ze is en dat hij gek van haar wordt. Heeft me haar berichtjes laten lezen en ik dacht toen dat hij een keuze had gemaakt. Sindsdien zien we elkaar iedere dag maar nu (ongeveer 5 weken later) heeft hij nog steeds geen keuze gemaakt. Na veelvuldig vragen heeft hij uiteindelijk toegegeven dat ze wel sex hebben gehad en dat het alleen maar lust is. Hij vind iets in haar wat hij niet bij mij heeft (maar laat mij ook niet toe als ik aanstalten maak om sex met hem te hebben, dus ik kan ook niets laten zien dat het ook zo bij ons kan). Ze hebben nog steeds contact, dat weet ik heel zeker. Hij zegt dat zij hem lastig valt maar ik weet dat hij zeker dat hij ook contact onderhoudt. Hij heeft haar geblokkeerd op facebook (om mij, zegt hij) had haar geblokkeerd op whatsapp maar ik weet dat hij haar inmiddels weer whatsappt. Hij zegt dat ze elkaar niet meer zien. Hij is meegegaan naar het eiland, ik wilde daar een nieuwe start maken, maar zij begon hem op de boot al te contacten en bleven steeds appen. Zij vroeg waar we naar het strand gingen en hij antwoordde dat hij dat niet wist, terwijl we een weekend weg zouden gaan! Toen ik hem vroeg waarom hij dat niet vertelde zei hij dat hij niet wilde zeggen dat we daar zouden slapen en dat ik niet zo'n drama er van moest maken; 'ik ben hier toch met jou?!' Hij vertelde mij steeds honend wat ze appte maar reageerde steeds wel, dat bleef maar doorgaan. Dat heeft voor mijn gevoel een donkere wolk boven ons weekend bezorgd. Er is tussen ons ook niets gebeurd, ik maakte weer aanstalten om er iets van te maken maar hij wijst me steeds af. Hij wil me niet kwijt, dat weet ik, en wil me ook niet kwetsen maar maakt geen keuze en maakt er niets van met mij. Hij zegt dat hij bindingsangst heeft en dat het door de adhd komt, dat hij bindingsissues heeft en het voorbeeld wat hij van zijn ouders heeft meegekregen. Hij is in behandeling voor zijn adhd en heeft gesprekken met verschillende coaches maar daar komt, naar mijn idee, niet veel duidelijkheid uit.

Ik heb het lang genoeg aangezien, ik kan geen kant meer op dan weglopen, maar dat wil ik niet. Ik hou zo veel van hem maar ik kan hier niet langer tegen. Ik wil dat hij stopt met haar en er voor kiest om er wat met mij van te maken maar hij wil niet kiezen en houdt ons allebei aan het lijntje. Ik weet zeker dat zij niet weet dat we elkaar iedere dag zien. En hij is waarschijnlijk ook niet helemaal eerlijk tegen mij (hij zegt steeds dat hij mij niet wil kwetsen als ik er naar vraag)
Dus de vraag; wat nu??
Laatst bijgewerkt door maanmeisje1983 op zo 26 aug 2012, 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt
maanmeisje1983

Re: Ik wil dat hij met haar stopt en voor mij kiest

door Therapie Amsterdam » vr 24 aug 2012, 12:19

beste Maanmeisje,
dank voor je openhartigheid.
ik weet niet of je het feit dat je geen heil ziet in de relatie met deze vriend als weglopen moet zien. eerlijk gezegd denk ik dat het behoorlijk reëel is dat jij je niet meer aan het lijntje wilt houden. hoe meer jij doet wat je van binnen voelt en je niet meer aan het lijntje laat houden, hoe duidelijker er zal worden of jouw vriend voor je wil en gaat kiezen. ga uit de wachtkamer, ga op ontdekkingsreis met je zelf en sta open voor nieuwe mogelijkheden
geniet van je vrijheid en kijk wat het je kan geven
dit is mijn advies aan jou en kijk maar of dit bij jou past, daar gaat het tenslotte altijd om
vriendelijke groet,

Relatietherapie Amsterdam
Patrice Nieuwenhuijs therapie Amsterdam
Therapie Amsterdam

door maanmeisje1983 » za 25 aug 2012, 19:08

Allereerst ontzettend bedankt voor de reactie.

Wat u eigenlijk zegt is dat ik op zoek moet naar een ander en moet stoppen met deze jongen?
Ik wil hem niet kwijt, daar moet ik werkelijk niet aan denken. Wat is de kans dat iemand, met adhd en bindingsangst, überhaupt ooit in staat kunnen zijn een monogame relatie aan te gaan? En zo ja, hoe komen we daar?
Laatst bijgewerkt door maanmeisje1983 op zo 26 aug 2012, 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt
maanmeisje1983

door Therapie Amsterdam » za 25 aug 2012, 19:15

als je vriend het wil ga dan samen naar een goede relatietherapeut. adhd en bindingsangst zijn uiteindelijk labels en als iemand wil kan hij of zij veranderen, al zal het een 'werkplek' blijven
sterkte Maanmeisje
vr gr

Relatietherapie Amsterdam
Patrice Nieuwenhuijs therapie Amsterdam
Therapie Amsterdam

door maanmeisje1983 » zo 26 aug 2012, 09:01

Dank u.

Hij is in behandeling voor zijn adhd, 4 september hebben we een afspraak. Zijn begeleiders (coach en seksuologe) willen mijn kant van het verhaal horen. Waar doe ik goed aan? Is het verstandig te zeggen dat als daar niets uit komt, ik dan stop met dit alles? Of is het niet verstandig daar alleen mijn hoop op te vestigen? Het lijkt mij dan dat we alles hebben geprobeerd, maar het gaat in dat gesprek wel om hem en zijn behandeling, niet om onze relatie. Een relatietherapie voor iets wat eigenlijk niet echt een relatie is (zo ziet hij het kennelijk) krijg ik niet voor elkaar (voornamelijk om financiële redenen) heeft hij gezegd. Hij zei letterlijk; in relatietherapie terwijl we geen relatie hebben...

Hij geeft toe dat ze nog contact hebben, ze 'gooien met modder' zegt hij, zij laat hem weten dat ze een date had om te melden dat ze geen sex met haar date heeft gehad, hij wordt boos en reageert, (teken in mijn ogen dat het hem iets doet) en zegt tegen mij dat het alleen lust is. Maar waarom houden ze contact als zij hem blijft sarren en irriteren en ze elkaar toch niet zien? Wat haalt hij eruit? Is het toch de aandacht? Wil hij weten of hij haar nog kan hebben? En wat kan ik doen om dit te stoppen? Juist hem verleiden (weer, met de kans afgewezen te worden) of het op zijn beloop laten? Zij houdt kennelijk niet op, en hem kennende ook niet want hij gaat overal op in. Ik ben in staat haar te mailen, maar weet dat ik daar de situatie alleen nog maar erger mee maak. En als ik dat doe ga ik een persoon worden die ik niet wil zijn
maanmeisje1983

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut