Ik wil af van mijn gepieker en vertrouwen krijgen in relatie

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Ik wil af van mijn gepieker en vertrouwen krijgen in relatie

door henk32 » ma 23 maart 2015, 17:10

Hallo,

Ik heb sinds een jaar een relatie met ern meisje die daarvoor een goede vriendin was. Dit is mijn eerste relatie en ik ben 23 jaar. Op het begin was ik heel bang om haar kwijt te raken. Hierdoor blokkeerde volgens mij mijn gevoel na 3 weken. Ik voelde niks meer en dit resulteerde in piekeren. Angstaanvallen slecht voelen en stress. Hoe kon dit nou gebeuren ik was toch verliefd? Had ik eindelijk mijn zo gewilde relatie met iemand waar ik verliefd op werd loopt het zo. Ik begon te geloven dat ik haar niet leuk meer vondt door allemaal negatieve beperkende gedachten. Zoals ik moet het uitmaken dit kwam vooral door de spanning. Ik kreeg een angstig gevoel bij andere vrouwen en dacht ik misschien wordt ik wel verliefd op haar en dat wil ik niet. We zijn nog zo jong wie zegt dat we bij elkaar blijven. Uit eindelijk leek het zelfs dat mijn gevoel me zegt dat ik beter af ben alleen ik wil geen relaties meer ik kan het niet. Maar ik geloof niet dat deze relatie geen kans van slagen heeft ik wil gewoon van die gedachten af en vertrouwen krijgen maar het lukt niet soms gaat het goed en zijn er ook gevoelens voor haar maar als ik mezelf dan de vraag stel wil je dit ook voor altijd dan bekruipt me een raar akelig gevoel en wil ik het liefst weg of even huilen waarom zeg ik dan niet tegen mezelf jawel dat gaat lukken.
henk32

Re: Ik wil af van mijn gepieker en vertrouwen krijgen in relatie

door Psycholoog Utrecht » ma 23 maart 2015, 20:10

Beste Henk,

het lijkt erop dat angst als raadgever meespeelt. Je voelt van alles en tegelijkertijd ben je bang van dat gevoel en gaan je gedachten met je aan de haal.
Wil je er een term aan hangen is er mogelijk sprake van verlatingsangst en zorgt die angst ervoor dat je je niet open kunt stellen. Een psycholoog kan je helpen die gevoelens en gedachten anders te gaan bekijken en puur naar je liefde te kunnen kijken zonder dat de angst met je aan de haal gaat.

Succes!

Met vriendelijke groet

Psycholoog
Psycholoog Utrecht

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut