Zijn we te verschillend?

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

15 december 2016 - Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Zijn we te verschillend?

door Sfinks » do 27 feb 2020, 11:38

Hallo,

Ik ben een jongedame van 27 jaar en ik woon samen met mijn vriend. We zijn al drie jaar een koppel en ik zie hem heel graag. Ik bewonder hem, maar toch mis ik verbondenheid in onze relatie.

Hij heeft een heel stresserende job en als hij thuiskomt moet hij acclimatiseren en gaat hij meteen aan zijn PC zitten of zet hij de televisie aan. Het lijkt voor mij elke avond alsof dat het enige is waar hij nood aan heeft. Als ik met hem wil praten over de dingen des levens en onze toekomst samen, lijkt het voor mij alsof ik tijd van hem afpak om te ontspannen. Hij reageert bijna nooit enthousiast en blijft altijd realistisch en neutraal. Hij staat bij veel minder stil in het leven als ik. Daarom start en verloopt een gesprek tussen ons vaak geforceerd. (Dat voelt voor mij toch zo aan.) Als ik bijvoorbeeld een gesprek initieer maakt hij na vijf minuten al flauwe grapjes, en daar leid ik dan uit af dat hij helemaal geen zin heeft om met mij te praten. Meestal is dat voor mij dan een teken dat ik beter stop en het zo laat, maar dan blijf ik teleurgesteld achter en hoop ik dat hij het volgende gesprek start. Maar dat gebeurt eigenlijk bijna nooit. Hij heeft niet door dat ik daar zoveel nood aan heb. Hij geeft me wel affectie zoals knuffels kusjes en seks, maar ik mis de urenlange gesprekken die ons dichter bij elkaar brengen. Ik kan hem niet meer enthousiasmeren. Zijn standaard antwoorden zijn 'mogelijks', 'misschien' of 'dat weet ik niet' en veel verder dan dat komen we niet, want ik heb het gevoel dat ik hem dan zenuwachtig maak.
Is dat iets dat nog kan groeien? Zal hij ooit echt genieten van een gesprek zonder te zitten wachten op het moment dat (van mij) de televisie weer aan mag? Zijn er oefeningen die we kunnen doen die ons dichter bij elkaar brengen? Of is dit een verschil tussen mensen dat eigenlijk niet echt te overbruggen valt?
Ik hoop heel erg dat iemand mij kan helpen. Ik wil niets liever dan dit patroon doorbreken en niet door uit elkaar te gaan. Alvast heel erg bedankt!
Sfinks

Re: Zijn we te verschillend?

door Beheerder » di 17 maart 2020, 13:50

Beste Sfinks,

Ik vind het fijn om te horen dat je je partner nog steeds graag ziet en bewondert. Het lijkt mij lastig als je het idee hebt dat je je partner zenuwachtig maakt. Heb je dit wel eens met hem besproken? Wellicht dat hij dit niet door heeft. Op deze manier kan hij hier aan werken. Geef hem aan dat die flauwe grapjes geen goede invloed op jouw gevoel hebben. Ik kan me voorstellen dat je graag zou willen dat hij eens het gesprek start, misschien wel vraagt naar hoe jouw dag was. Communicatie is heel belangrijk in een relatie. Het is belangrijk om goed te luisteren naar de ander en dat diegene dan ook zijn mening geeft over de dingen die je zegt. Communiceren is iets wat je kunt leren. De ene persoon communiceert makkelijker dan de ander.

Geef bij je partner aan dat je op dit moment wat moeilijkheden ervaart met jullie communicatie. Probeer hier voornamelijk vanuit je zelf te praten, dat het voor jou niet goed voel en probeer niks in te vullen voor je partner. Een relatietherapeut kan jullie helpen om aan de communicatie te werken. Je kan mij bellen op het nummer 085 401 47 21. Ik ben bereikbaar op werkdagen. Je kan ook zelf eerst even kijken op www.psyned.nl om te kijken of daar iemand tussen zit die je aanspreekt.

Ik wens jullie in ieder geval heel veel succes!

Hartelijke groet,

Melissa
Team PsyNed
Beheerder
Beheerder

Re: Zijn we te verschillend?

door celine123 » ma 17 aug 2020, 17:12

Hi sfynx,

Ik heb dus precies hetzelfde met mijn vriend, alleen hebben wij een lange afstandsrelatie. Ik heb dus ook dat ik vaak een gesprek begin waarbij ik het idee krijg dat hij helemaal geen zin heeft om te praten. Ook vaak als ik iets gezegd heb dan hoor ik ''he wat zei je?'' en dan herhaal ik het weer en dan moet ik echt soms 3 x vragen totdat ik antwoord krijg. Begin hier zelf onzeker van te worden. Ook krijg ik heel vaak van hem te horen (net als bij jou) ''misschien'' of ''weet ik niet''. Ik krijg nu de laatste tijd het idee dat ik vooral veel moeite doe en achter hem aanloop terwijl ik dat niet meer terugkrijg van hem.

Ik heb ook laatst aan hem aangegeven dat ik wil dat het contact tussen ons veranderd en dat het weer wordt zoals vroeger. Toen zei hij dat hij het zal proberen maar ik zie nog geen verschil. Ik weet nu gewoon echt niet hoe ik het weer ''normaal'' tussen ons kan krijgen.
celine123

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut