Er zijn wat spanningen in onze relatie

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze relatie therapeuten. Je krijgt binnen 1 werkdag antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 2 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

Er zijn wat spanningen in onze relatie

door Joep P » za 11 feb 2012, 07:51

L.S.,

Het volgende doet zich binnen mijn relatie voor:
Mijn vrouw heeft een universitaire baan, waarbij ze veel samen is met collega`s. Met een mannelijke `stoeit` ze regelmatig en heeft ze andere vormen van fysiek contact agv `grappen en grollen` (door de mannelijke collega geinitieerd). Daarnaar heeft ze onlangs met collega`s een uitje gehad, waarbij een aantal overnachtingen waren inbegrepen. `s avonds, (of zeg maar liever `s nachts), met enig alcohol in het spel, vond dezelfde mannelijke collega het grappig om bij haar de kamer op te gaan en boven op haar te duiken `zodat ze wakker werd`. Ze vond dit zelf ook grappig. Nou, ik deed het gisteren ook, maar toen vond ze het heel wat minder leuk. Tot slot belt deze mannelijke collega haar regelmatig buiten diensttijd (als ie alleen in de auto zit of zich in het uitgaansleven bevindt) en vraagt hij haar regelmatig om uit te gaan.

Persoonlijk vind ik dit gedrag verre van proffessioneel en ben ik van mening dat mijn vrouw niet alleen niet mee moet gaan in dit gedrag, maar het af moet keuren. Als eerstgenoemde activiteiten (stoeien, fysiek contact) bij mij op de afdeling plaats zou vinden tussen man en vrouw, zouden desbetreffende personen al redelijk snel worden aangesproken door hun leidinggevenden, zij werkt echter in een ziekenhuis (en daar gaat het er, zoals u ongetwijfeld weet, niet zo proffesioneel aantoe). Zij stelt echter dat het allemaal heel onschuldig is en dat ik me niet druk moet maken. `Vertrouw je me niet?!`, zegt ze, als ik haar er op wijs dat ik dit niet vind kunnen. Ik zeg dan dat het nauwelijks iets met vertrouwen van doen heeft, maar dat ik vind dat ze dit soort risico`s niet moedwillig aan moet gaan. Dat vindt ze maar onzin. U begrijpt, er zijn wat spanningen.

Mijn vraag is dan ook; hoe kijkt u naar zo`n situatie?

Met vriedelijke groet,

Joep

Zoek je een goede relatietherapeut in Amsterdam? Kijk dan even op: Relatietherapie Amsterdam
Joep P

Re: Vertrouwen, gepast en ongepast gedrag binnen een relatie

door Therapie Amsterdam » zo 12 feb 2012, 19:15

beste Joep,
ik kan mij voorstellen dat jij je zorgen maakt. ik proef ook uit je manier van schrijven dat je kwaad bent op die man en vermoedelijk ook op je vrouw. naast dat het inderdaad niet professioneel is, is het veel belangrijker lijkt mij dat jij en je vrouw het eerlijk uitpraten. ik weet natuurlijk niet hoe jullie relatie is.
het is heel belangrijk dat in een relatie gevoelens met elkaar worden gedeeld zodat er intimiteit en veiligheid naar elkaar groeit. misschien is het zinnig dat jullie daaraan gaan werken. weet je we kunnen ons wel beroepen op normen, wat wel en niet gepast is, maar als het over de liefde gaat zijn er andere wetmatigheden, namelijk vertrouwen, je veilig voelen bij elkaar en delen.
ik wens jou en je vrouw alle goeds toe en ik adviseer jullie dat als jullie er samen niet uitkomen, een therapeutop te zoeken. een soort apk voor jullie huwelijk. uiteindelijk heeft bijna niemand in zijn of haar jeugd geleerd wat communicatie en relatie is. vaak leren we dat met vallen en opstaan en het is geen uitzondering dat daar eerst wrijvingen aan vooraf gaan.
succes
hartelijke groet,
Therapie Amsterdam
Patrice Nieuwenhuijs therapie Amsterdam
Therapie Amsterdam

Keer terug naar Stel je relatie vraag aan onze relatie therapeut